
Finland i PISA-undersökningen
I PISA utvärderar man vart tredje år kunskaperna i matematik, naturvetenskaper och läsförståelse hos ungdomar i åldern 15 år.
PISA producerar information om undervisningens situation och resultat
PISA (Programme for International Students Assessment) är OECD-ländernas gemensamma forskningsprogram som producerar information om utbildningens nivå och resultat samt om inlärning som sker utanför skolan i en internationell referensram.
I PISA utvärderar man vart tredje år kunskaperna i matematik, naturvetenskaper och läsförståelse hos ungdomar i åldern 15 år.I undersökningen utreds hur väl 15-åringar behärskar nyckelfärdigheter med tanke på framtiden, vilka faktorer som påverkar dessa färdigheter samt hur färdigheterna utvecklas med tiden. I PISA utreds även attityder och -färdigheter som stödjer inlärningen.
Undersökningarnas fokusområde variera
Genom elev- och skolenkäter görs en bred utredning över studiemiljön i hemmen och skolorna, hemmets sociala ställning och stöd för studierna, hur eleverna använder sin tid samt deras inställning till skolan och inlärningen.
Undersökningens fokusområde byts i samband med varje undersökning. De tidigare undersökningarna har fokuserat på följande områden:
PISA 2015: naturvetenskaper
PISA 2012:matematik
PISA 2009: läsförståelse
PISA 2006: naturvetenskaper
PISA 2003: matematik
PISA 2000: läsförståelse
Undervisnings- och kulturministeriet finansierar undersökningen i Finland och utnämner en representant till PISAs styrelse.
Ytterligare information
Arto Ahonen, universitetsforskare, nationell koordinator för PISA (Institutionen för utbildningsforskning vid Jyväskylä universitet )
040 893 4209 pisafin@jyu.fi
Mari-Pauliina Vainikainen, forskningskoordinator (Centret för utbildningsutvärdering / Helsingfors universitet)
050 318 2188