Hoppa till innehåll

Team Finland Knowledge –erityisasiantuntija Jaakko Skantsi: ”Yhteistyö on oppimistilanne sekä Suomelle että Arabiemiraateille”

undervisnings- och kulturministeriet
Julkaisuajankohta 19.9.2019 16.07
Uutinen
Team Finland Knowledge -erityisasiantuntija Jaakko Skantsi

Opetus- ja kulttuuriministeriö ja ulkoministeriö vahvistavat yhteistyössä suomalaisen osaamisen näkyvyyttä neljässä kohteessa maailmalla. Yksi uusista asemapaikoista on Abu Dhabi, jonne suuntaa erityisasiantuntija Jaakko Skantsi.

Jaakko Skantsi on aloittanut syyskuussa Team Finland Knowledge –pestinsä Arabiemiraattien Abu Dhabissa, jonne hän on lähtenyt hyvin ja mielenkiintoisin tunnelmin. Skantsilla on alueellinen rooli, joka pitää sisällään myös muita Persianlahden maita.

Dubaissa järjestetään ensi vuonna maailmannäyttely, jossa Skantsi toivoo näkevänsä myös suomalaisia koulutusalan toimijoita.

- Maailmannäyttelyn avulla voimme päästä paremmin sisään paikalliseen koulutus- ja tiedepolitiikan tilanteeseen sekä yhteistyömahdollisuuksiin. Lisäksi voimme laajentaa koulutusviennin puolella verkostoja ja kartoittaa mahdollisuuksia suomalaisille toimijoille Arabiemiraateissa ja Persianlahden alueella laajemminkin, Skantsi sanoo.   

Skantsin mukaan Persianlahden alueella painottuu tällä hetkellä koulutusvienti.

- Öljyrikkaissa maissa on tunnistettu se oma tilanne, että vaikka siellä on pääomaa ja varallisuutta, niin halutaan myös siirtyä seuraavalle askeleelle ja pitää huolta koulutustasosta ja tutkimuksesta. Tähän on viime vuosina tehtykin suuria satsauksia ja yhteistyöhön kelpuutetaan maailmanluokan tekijöitä.

Skantsi on työskennellyt aiemmin koulutusviennin parissa EduCluster Finland –yrityksessä, jossa toteutettiin perusopetukseen liittyvä hanke Arabiemiraateissa. Persianlahden alueen hankkeiden ansiosta hän tuntee aluetta ja sen koulutuspolitiikkaa jo hyvin.

- Olin opettamassa ja mentoroimassa EduCluster Finlandin hankkeessa vuosikymmenen alussa. Olen siten myös tietoinen haasteista ja mahdollisista sudenkuopista, mitä Persianlahden alueella voi tulla vastaan. Toivon mukaan voin olla sellaisissa tilanteissa avuksi, Skantsi kertoo.

- Suomalaisten kannattaa rakentaa yhteistyötä myös suurten yksityisten koulutoimijoiden kanssa, sillä lähes puolet oppilaista Arabiemiraateissa käyvät yksityiskouluja.

Skantsin tausta on vahvasti suomalaisessa perusopetuksessa, sillä hän on luokanopettaja ja aineenopettaja sekä työskennellyt myös rehtorina.

 

Rohkeasti mukaan omalla näkökulmalla

Skantsi kertoo, että Suomen ja Persianlahden maiden välillä on ollut hyviä pääavauksia perusopetuksen ja ammatillisen opetuksen puolella. Skantsin mukaan kiinnostus suomalaiseen varhaiskasvatukseen on nähtävillä esimerkiksi Arabiemiraateissa ja Saudi Arabiassa. Suomi on aiemmin tarjonnut Persianlahden alueella osaamistaan perusasteen puolella.

- Esimerkiksi Qatarissa on suomalais-qatarilainen kansainvälinen koulu, joka noudattaa suomalaista opetussuunnitelmaa. Myös Omanista löytyy kansainvälinen Suomi-Oman-koulu, Skantsi sanoo.

Jaakko Skantsin mukaan koulujen opetussuunnitelmat painottuvat hieman eri tavoin. Qatarin koulussa noudetaan pitkälti suomalaisen peruskoulun opetussuunnitelmaa kansainvälisin maustein. Omanin koulussa taas pedagogia ja suomalainen lähestymistapa opetukseen on sulautettu yhteen paikallisen kaksikielisen opetussuunnitelman kanssa.

- Meidän kannattaa mennä alueelle omilla vahvuuksillamme. Suomalaisessa opetustyylissä oppilaan hyvinvointi ja kokonaisvaltainen kohtaaminen sekä osallisuus ovat sellaista, mikä herättää kiinnostusta ja missä me voisimme tehdä yhteistyötä, Skantsi sanoo.

Skantsi näkee, että myös suomalainen erityisopetus ja sen tutkimuksen taso ovat varmasti asioita, joita kannattaa yhteistyössä hyödyntää.

 

Matalalla kynnyksellä korkeakoulu- ja tiedeyhteistyöhön

Skantsi arvelee yhteistyöpotentiaalia löytyvän perusopetuksen lisäksi myös korkeakoulu- ja tiedepuolella, sillä alueen toimijoita kiinnostaa oman korkeakoulutuksen ja tieteen tason parantaminen. Abu Dhabissa ja Persianlahden alueella on alettu puhua esimerkiksi kestävästä kehityksestä ja uudesta energiataloudesta. Skantsin mukaan avainasemassa on valmius löytää yhteisiä ratkaisuja alueellisiin ja globaaleihin tarpeisiin nimenomaan yhteistyössä paikallisten toimijoiden kanssa.

Skantsi arvelee, että kevyemmän yhteistyön virittely korkeakoulu- ja tiedeyhteistyössä ensin alkuun voisi herätellä paikallista kiinnostusta. Hän mainitsee Helsingin yliopiston tekoälyprojektin ja siihen liittyvän Elements of AI:n olevan hyviä esimerkkejä suomalaisista lippulaivahankkeista. Skantsin mukaan pienenkin konkreettisen toimen aikaansaaminen ja sitä kautta luottamuksen kasvattaminen mahdollistaa myös yhteistyön jatkamisen.

- Arabiemiraateista voisi löytyä paikallinen korkeakoulu tai instituutio, joka olisi kiinnostunut tekemään yhteistyötä vaikka lokalisoinnissa. Tällainen voisi hyvinkin olla sopiva, matalan kynnyksen lähestymistapa korkeakoulu- ja tiedepuolella, Skantsi pohtii.

- Lisäksi kannattaa muistaa, että on arvioitu, että jopa 90% alueen yksityisissä kouluissa opiskelevista oppilaista tavoittelevat korkeakoulupaikkaa ulkomailta. Tällä hetkellä opiskelijat suuntaavat enimmäkseen Yhdysvaltoihin ja Iso-Britanniaan. Korkeakouluilla olisi tässä paikka houkutella tutkinto-opiskelijoita Suomeen. Tämä vaatii toki myös maakuvatyötä ja jääkarhukuvien rikkomista.   

 

Jatkumoa yhteistyölle

Jaakko Skantsin mukaan Suomella on ollut Arabiemiraateissa ja Persianlahden alueella jo paljon hyvää yhteistyötä, mutta potentiaalia on vielä paljon enempäänkin. Helsinkiin on muutama vuosi sitten avautunut Arabiemiraattien suurlähetystö, millä on positiivista merkitystä tulevaisuuden yhteistyölle.

Skantsi näkee, että riittävän suuren jalansijan saaminen Arabiemiraateissa on tärkeää, sillä sen ympärille voidaan rakentaa kestävämpiä yhteistyön malleja suomalaisten ja paikallisten toimijoiden välille. Skantsi toivoo, että Suomi ja Arabiemiraatit pääsisivät kehittämään pidempää yhteistyöjatkumoa, joka voisi poikia myös koulutusvientiä ja korkeakouluyhteistyötä.

- Näen tärkeänä, että toimimme yhteistyössä ja yhdessä asioita ratkoen. Emme voi lähteä sillä asenteella, että meillä on valmiit ratkaisut johonkin spesifiin paikalliseen juttuun, Skantsi painottaa.

Hän näkee, että yhteistyö on oppimistilanne kummallekin osapuolelle, sekä Suomelle että Arabiemiraateille.

- Meidän pitää tuntea se ympäristö, sekä ymmärtää ja kunnioittaa sitä tietoa, mitä siellä jo on. Sitä kautta voi tulla myös Suomelle jotakin hyödynnettävää ja opittavaa, Skantsi sanoo.