Understödet är avsett för att trygga idrottsföreningars fortsatta verksamhet med hänvisning till de ekonomiska svårigheter som coronavirusepidemin har orsakat. Understöd kan beviljas för att täcka förluster som epidemin har medfört, till exempel kostnader och förluster för tillfälliga avbrott i verksamheten eller för inställda, flyttade eller omorganiserade evenemang. Understödet fokuserar på målinriktad verksamhet för barn och unga inom idrottsföreningar.
Specialunderstöd (2) för att trygga idrottsföreningars verksamhet i det rådande coronavirusläget
AvustusTiden för att ansöka om understöd för att trygga idrottsföreningars verksamhet i det rådande coronavirusläget gick ut den 15 februari. Inom den utsatta tiden inkom ca 700 ansökningar och en betydande del av dem lämnades in per e-post. Ansökningarna behandlas manuellt och därför tar utvärderings- och beslutsprocessen längre än planerat. Avsikten är understödsbesluten skickas till sökandena under april.
Understöd kan sökas av idrottsföreningar för att trygga tävlings- och elitidrott för barn och unga under coronavirusepidemin.
Understöd kan sökas för kostnader som uppstått under perioden 1.6.2020–31.1.2021.
Ansökningstiden börjar 13.1.2021.
Ansökningstiden går ut 15.2.2021 kl. 16.15.
Undervisnings- och kulturministeriet kan använda totalt högst 2 000 000 euro för understöden.
Idrottslagen (390/2015)
Statsrådets förordning om främjande av idrott (550/2015)
Statsunderstödslagen (688/2001)
Syftet med understödet är att lindra de ekonomiska förluster som uppstått på grund av coronavirusepidemin samt att trygga idrottsföreningarnas verksamhet och förutsättningar att ordna målinriktad tävlings- och elitidrott för barn och unga under undantagsperioden 1.6.2020–31.1. 2021.
Du kan ansöka om understöd via undervisnings- och kulturministeriets e-tjänst.
Ansökan genomförs i första hand elektroniskt.
Om det sökande samfundet inte har Suomi.fi-fullmakter och inte hinner få fullmakter innan ansökningstiden gått ut den 15 februari 2021, kan ansökan också lämnas in per e-post på de bifogade blanketterna. Då ska sökanden fylla i både ansökningsblanketten för specialunderstöd och ansökningsblanketten för coronastöd. Som bilaga till en e-postansökan behövs också ett utdrag ur föreningsregistret.
Därtill ska en e-postansökan och eventuella bilagor skickas som enhetliga och tydligt namngivna pdf- eller doc-filer till undervisnings- och kulturministeriets registratorskontors e-post (inte enskilda sidor som separata filer, inte bildfiler). E-postmeddelandets maximala storlek är 10 megabyte. Om e-postmeddelandets storlek överskrider 10 MB måste filerna skickas i flera e-postmeddelanden. Sökanden kan inte ladda upp sin ansökan till en extern molntjänst eftersom undervisnings- och kulturministeriets registratorskontor av datasäkerhetsskäl inte kan hämta filerna därifrån.
Ansökan skickas per e-post till adressen: [email protected]
Bruksanvisning för e-tjänsten
För att sammanslutningar ska kunna använda tjänsten måste de ha ett FO-nummer, använda Suomi.fi-identifiering samt Suomi.fi-fullmakter. Inloggning i tjänsten sker med Suomi.fi-identifiering via Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, och för det behövs personliga bankkoder, ett mobilcertifikat eller ett certifikatkort.
Sökanden ska fylla i ansökningsblanketten i e-tjänsten, bifoga de bilagor som anges på blanketten och lämna in ansökan till ministeriet via tjänsten. Ministeriet skickar beslutet till den sökande via tjänsten.
Eventuella kompletteringar till ansökan och begäranden om omprövning av beslutet lämnas också in via e-tjänsten. Även redovisningarna lämnas in via tjänsten.
Bruksanvisning för e-tjänsten
Mer information på UKM:s webbplats
Inloggning till e-tjänsten och fullmakter
Suomi.fi-anvisningar och stöd
Understöden beviljas efter prövning. Bedömningen av ansökningarna och den inbördes jämförelsen av dem baserar sig på en helhetsbedömning där man beaktar följande:
1. Ansökningsspecifika grunder för beviljande
Understödet är avsett för att trygga idrottsföreningars fortsatta verksamhet med hänvisning till de ekonomiska svårigheter som coronavirusepidemin har orsakat.
Understöd kan beviljas sådana idrottsföreningar inom individuella grenar eller laggrenar som är i behov av tilläggsfinansiering för att lindra sådana förluster inom tävlings- och elitidrottsverksamheten för barn och unga som föranletts av coronavirusepidemin.
I bedömningen fästs särskild vikt vid bland annat följande faktorer:
- Verksamhetens omfattning, relevans och nivå.
- Direkta kostnader för föreningens verksamhet och evenemang.
- Ekonomiska förluster till följd av att verksamheten utvecklats, minskats, förändrats eller avbrutits.
- Övriga erhållna understöd för verksamheten.
2. Allmänna grunder
I enlighet med sin strategi arbetar undervisnings- och kulturministeriet för att stärka allas förmågor och kompetens, för att förnya samhället genom kreativ, utforskande och ansvarsfull verksamhet och för att trygga förutsättningarna för ett meningsfullt liv på lika villkor. Undervisnings- och kulturministeriets strategi (på finska) finns på websidan.
I bedömningen och jämförelsen av ansökningarna är det därmed till fördel om verksamheten eller projektet bidrar till att främja jämlikhet, likabehandling, delaktighet, ömsesidig respekt och hållbar utveckling i enlighet med verksamhetslöftet i undervisnings- och kulturministeriets strategi.
3. Allmänna förutsättningar för beviljande av understöd enligt statsunderstödslagen
Undervisnings- och kulturministeriet kan bevilja understöd endast om de allmänna förutsättningarna för beviljande av understöd enligt statsunderstödslagen uppfylls. Ministeriet beaktar de allmänna förutsättningarna också vid beslut om understödets belopp.
Allmänna förutsättningar för beviljande av statsunderstöd (7 § 1 mom. i statsunderstödslagen):
• Det ändamål för vilket statsunderstöd söks är samhälleligt godtagbart.
• Beviljandet av statsunderstöd är motiverat med avseende på de mål som ställts upp för användningen av statsunderstödet.
• Beviljandet av statsunderstöd är nödvändigt när man beaktar annat offentligt stöd som sökanden erhållit samt arten och omfattningen av projektet eller verksamheten.
• Beviljandet av statsunderstöd orsakar endast ringa snedvridning av konkurrensen och verksamheten på marknaden.
Om understödet hänför sig till lönekostnader, kan understöd beviljas endast av synnerligen vägande skäl, om understödstagaren har dömts till straff för att ha anlitat utländsk arbetskraft som saknar tillstånd (7 § 2 mom. i statsunderstödslagen).
4. Hinder för beviljande av understöd
Sökande som tidigare har fått understöd av ministeriet ska se till att de redovisningar för användningen av understödet som förutsätts i understödbesluten har lämnats in inom utsatt tid. Ministeriet avslår ansökan, om sökanden väsentligt har försummat sin skyldighet att lämna ministeriet uppgifter för kontroll av användningen av tidigare beviljade understöd.
Ansökan avslås om den inkommer i pappersform efter utsatt tid.
Understödet får användas endast för det ändamål som det har beviljats för.
Undervisnings- och kulturministeriets understöd kan täcka högst en i understödsbeslutet fastställd andel av de faktiska totalkostnaderna för den verksamhet eller det projekt som finansieras. De godtagbara kostnaderna definieras i understödsbeslutet och dess bilagor.
Som godtagbara kostnader räknas löner eller arvoden som för varje löntagare utgör högst ett belopp som motsvarar en årslön på 80 000 euro jämte lagstadgade lönebikostnader. Lönen kan betalas ut som penninglön eller naturaförmån.
Understödstagarens ekonomi och förvaltning ska ordnas på behörigt sätt.
En redovisning för användningen av understödet ska lämnas senast det datum som anges i beslutet.
Av understödstagaren förutsätts det ekonomisk rapportering på kostnadsplatsnivå om det handlar om ett specialunderstöd eller allmänt understöd för en del av verksamheten.
Undervisnings- och kulturministeriet har rätt att i samband med utbetalningen av statsunderstöd och övervakningen av användningen av understödet utföra nödvändiga granskningar av understödstagarens ekonomi och verksamhet (16 § i statsunderstödslagen).
Understödstagaren ska utreda sin eventuella skyldighet att iaktta upphandlingslagstiftningen och beakta den i sin verksamhet. Även en understödstagare som inte hör till staten, kommunerna eller församlingarna kan vara skyldig att konkurrensutsätta sina upphandlingar enligt förfarandena i upphandlingslagen.
- Om understödstagaren uppfyller kännetecknen för en offentligrättslig inrättning (till exempel om över hälften av finansieringen är offentlig), ska understödstagaren iaktta upphandlingslagen i all sin upphandling.
- Om understödstagaren får understöd för en specifik upphandling till över 50 % av upphandlingens värde, ska understödstagaren i den upphandlingen iaktta upphandlingslagen.
(Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016)
Undervisnings- och kulturministeriet har bestämt att understödstagaren ska begära anbud från fler än en leverantör i sådana upphandlingar av varor och tjänster där upphandlingens värde underskrider det nationella tröskelvärdet, men där värdet utan mervärdesskatt överstiger
20 000 euro.
Det finns också andra villkor och begränsningar som gäller användningen av understödet. Se villkoren och begränsningarna för understöd i sin helhet.
En redovisning av hur understödet har använts ska lämnas in senast det datum som anges i beslutet. I redovisningen ska det ingå både en ekonomisk rapport och en resultatrapport. Av understödstagaren förutsätts ekonomisk rapportering på kostnadsplatsnivå om det handlar om ett specialunderstöd eller allmänt understöd för en del av verksamheten.
Understöd som sökts och beviljats i ärendehanteringstjänsten ska redovisas i undervisnings- och kulturministeriets ärendehanteringstjänst.
Redovisningar för understöd för vilka ansökan lämnats in på en pappersblankett ska lämnas till ministeriet på den utredningsblankett som hittas på webbsidan om understöd.
Ytterligare information
Kari Niemi-Nikkola, överinspektör
[email protected]
Tfn 0295 3 30103
Stöd i tekniska frågor som gäller ärendehanteringstjänsten: [email protected]
Se även undervisnings- och kulturministeriets guide för ansökan om, användning och tillsyn av användningen av statsunderstöd.