Selvitys: Kotimaiset digitaaliset sisältömarkkinat entistä kovempaan kansainväliseen kilpailuun
Opetus- ja kulttuuriministeriön toimeksiannosta Digital Media Finland Oy selvitti Suomen digitaalisten sisältömarkkinoiden tilannetta ja laati ennusteen vuodelle 2017. Digitaalinen sisältöliiketoiminta kohtaa entistä kovempaa kansainvälistä kilpailua, johon tulee kyetä vastaamaan laadukkailla tuotteilla. Selvitys luovutettiin ministeri Sanni Grahn-Laasoselle maanantaina.
Raportti käsittelee seuraavia osa-alueita: audiovisuaaliset sisällöt, kirjat, lehdistö (sanoma- ja aikakauslehdet), musiikki, pelit, radio ja verkkosisältöpalvelut.
Ennusteiden mukaan digitaalisen osuus kotimaisesta sisältöliiketoiminnasta on vuonna 2017 noin 15 prosenttia. Kehitys jakautuu kahteen suuntaan. Yhtäältä on osa-alueita, kuten musiikki ja pelit, joiden oletetaan olevan jo lähes täysin digitaalisia, toisaalta muilla osa-alueilla digitaalinen muodostaa tuolloin (2017) edelleen vasta pienen, mutta nopeasti kasvavan osan kokonaistuloista.
Yhteistä kaikille digitaalisen sisältöliiketoiminnan parissa työskenteleville kotimaisille toimijoille on, että ne joutuvat kohtaamaan entistä kovempaa kilpailua digitalisaatiosta ja sisältömarkkinoiden globalisaatiosta johtuen.
Jotta suomalainen sisältötuotanto ja sisällöt pysyvät jatkossakin vahvassa asemassa ja pystyvät kasvamaan, selvityksen tekijät ehdottavat mm. seuraavia toimenpiteitä:
Selvitystä oli keväällä 2015 ideoimassa laaja toimijoiden joukko Luovan alan tekijät ja yrittäjät Lyhty, Tekijänoikeuksien käyttäjien neuvottelukunta sekä Tietoliikenteen ja tietotekniikan keskusliitto FiCom.
Lisätietoja: johtaja Jorma Waldén (OKM), puh. 02953 30338
Suomen digitaaliset sisältömarkkinat: kasvun ja kehityksen edellytykset