Avustukset ovat harkinnanvaraisia. Arvioinnissa otetaan huomioon hankkeen tarkoituksenmukaisuus suhteessa haun tavoitteisiin, toiminta- ja taloussuunnitelman realistisuus sekä hankkeen laatu ja laajuus.
1. Hakukohtaiset myöntöperusteet
Urheilun arvokisat ja tapahtumat neljän eri kokonaisuuden pohjalta niiden;
- tapahtumamuodon,
- suuruuden,
- kansainvälisen ja kansallisen merkittävyyden sekä;
- taloudellisten vaikutusten perusteella
Urheilun ja liikunnan suurtapahtumien tuki koostuu kolmesta osa-alueesta. Tukimuotoja ovat:
- avustus tapahtumahakua varten,
- avustus tapahtuman valmistelukustannuksiin
- avustus tapahtuman toteuttamiseen, jolloin voidaan kattaa mahdollisesti syntyvää alijäämää
Hakemuksesta on käytävä ilmi se, mihin näistä osa-alueesta avustus kohdennetaan.
Tapahtumahakua varten haettavalla avustuksella voidaan kattaa hakuasiakirjojen valmisteluun ja tapahtuman markkinointiin liittyviä kuluja. Avustuksella ei voi kattaa kansainvälisen lajiliiton haku- tai järjestämismaksuja (licensing fee).
Mikäli avustusta haetaan tapahtuman valmisteluun, tulee se selkeästi rajata aikataulullisesti tapahtuman toteuttamisen kustannuksista hankkeen talousarviossa ja kuluseurannassa.
Tapahtumien, joiden kokonaiskustannukset ovat yli 1 miljoonaa euroa, avustus on tarkoitettu pääsääntöisesti tapahtuman tai arvokilpailun valmistelujen tukemiseen. Varsinaisen tapahtuman toteutus onnistumisineen tai riskeineen on pääsääntöisesti tapahtumajärjestäjän omalla vastuulla.
Pienempien tapahtumien tai kilpailujen osalta avustusta voidaan myöntää myös niiden varsinaiseen toteuttamiseen siten, että sillä voidaan kattaa mahdollisesti syntyvä alijäämä.
Hakemusten arviointi ja keskinäinen vertailu perustuvat kokonaisarviointiin, jossa otetaan huomioon seuraavat perusteet:
- tapahtumaa hakevalla järjestäjällä on tapahtumaa hakiessa arvio sen suunnitelluista yhteiskunnallisista ja taloudellisista vaikutuksista sekä esitys siitä, miten tapahtuman vaikuttavuus tullaan tapahtuman aikana ja sen jälkeen arvioimaan,
- tapahtuma on määritellyt keskeisimmät toimenpiteet ympäristövastuun osalta
- tapahtumat tarjoavat suomalaisurheilijoille menestysmahdollisuuksia
- tapahtumat tuovat Suomeen kansainvälisiä joukkueita, mediaa, turisteja sekä arvovieraita,
- kisajärjestäjä on aiemminkin osoittanut valmiutensa järjestää tapahtumia onnistuneesti
- Mikäli tukea haetaan useammalle samana vuonna järjestettävälle kilpailulle (MM-, MM-sarja, EM-, maailman cup- tai vastaavan tasoinen kisa), on lajiliiton asetettava kilpailut avustamisen osalta tärkeysjärjestykseen.
- tapahtumat edustavat kansainvälisesti ko. lajin kärkitapahtumia ja ovat kansainvälisen lajiliiton virallisessa kilpailukalenterissa,
Tapahtumia priorisoitaessa otetaan huomioon myös se, miten usein lajilla on mahdollisuus järjestää lajinsa arvokisoja. Tällaisissa tilanteissa painotetaan Suomessa harvemmin järjestettäviä EM- ja MM-kisoja sekä erityisesti nuorten arvokisoja.
Muiden kuin urheilun MM- ja EM-kisojen osalta arvioidaan se, että tapahtumalla on suomalaisen huippu-urheilun tai suomalaisen liikuntakulttuurin kehittämisen kannalta merkittävyyttä.
Kansainvälisen lajiliiton kilpailukalenterissa olevien kisojen osalta (esim. Maailman cup, MM-sarja, Challenge Tour-, LET-, Grand Prix, Continental Tour Gold- ja vastaavat kilpailut) tuetaan ainoastaan Suomessa järjestettävää lajin korkeimman sarjatason kilpailua. Avustuksella ei tueta kansainvälisten sarjojen yksittäisiä otteluita tai joukkuelajien lopputurnauksia. Mikäli lajissa järjestetään samana vuonna useampi kansainvälisessä kilpailukalenterissa oleva kilpailu, on lajiliiton asetettava ne tärkeysjärjestykseen. Lähtökohtana on, että kilpailukauden aikana voidaan avustaa yhtä kilpailua/laji. Avustusmäärää harkittaessa arvioidaan niiden merkittävyys kansallisesti huippu-urheilun kehittämisen kannalta.
Opetus- ja kulttuuriministeriön myöntämä avustus voi kattaa pääsääntöisesti enintään 30 prosenttia tapahtuman kokonaismenoista.
Hakijan tulee liittää hakemukseen selvitys siitä, miten tapahtuman alueellista, kansallista ja kansainvälistä vaikuttavuutta tullaan arvioimaan.
2. Yleiset perusteet
Opetus- ja kulttuuriministeriö pyrkii strategiansa mukaisesti vaikuttamaan siihen, että kaikkien kyvyt ja osaaminen vahvistuvat; että yhteiskuntaa uudistetaan luovalla, tutkivalla ja vastuullisella toiminnalla; ja että merkityksellisen elämän edellytykset turvataan yhdenvertaisesti. OKM:n strategia on luettavissa verkkosivuilta.
Hakemusten arvioinnissa ja vertailussa voidaan siten katsoa eduksi, jos toiminta tai hanke osaltaan edistää tasa-arvoa, yhdenvertaisuutta, osallisuutta, keskinäistä kunnioitusta ja kestävää kehitystä OKM:n strategian toimintalupauksen mukaisesti.
3. Valtionavustuslain mukaiset yleiset edellytykset
Opetus- ja kulttuuriministeriö voi myöntää avustusta vain, jos valtionavustuslain mukaiset avustuksen myöntämisen yleiset edellytykset täyttyvät. Ministeriö ottaa yleiset edellytykset huomioon myös avustuksen määrää harkittaessa.
Valtionavustuksen myöntämisen yleisiä edellytyksiä ovat (valtionavustuslain 7 § 1 mom):
- Tarkoitus, johon valtionavustusta haetaan, on yhteiskunnallisesti hyväksyttävä.
- Avustuksen myöntäminen on perusteltua valtionavustuksen käytölle asetettujen tavoitteiden kannalta.
- Avustuksen myöntäminen on tarpeellista, kun otetaan huomioon hakijan saama muu julkinen tuki sekä hankkeen tai toiminnan laatu ja laajuus.
- Valtionavustuksen myöntäminen vääristää vain vähän kilpailua ja markkinoiden toimintaa.
Jos avustus kohdistuu palkkakustannuksiin, voidaan avustus myöntää vain erityisen painavasta syystä jos avustuksen saaja on saanut rangaistuksen luvattoman ulkomaisen työvoiman käytöstä valtionavustuslain 7 § 2 mom).
4. Esteitä avustuksen myöntämiselle
Jos hakija on saanut aiemmin avustuksia ministeriöltä, sen tulee huolehtia, että avustuspäätöksissä edellytetyt selvitykset avustusten käytöstä on tehty määräaikaan mennessä. Ministeriö hylkää hakemuksen, jos hakija on olennaisesti laiminlyönyt velvollisuuttaan antaa ministeriölle tietoja aiemmin myönnettyjen avustusten käytön valvontaa varten.
Hakemus hylätään, jos se paperisena laadittuna saapuu määräajan jälkeen.