PISA-tutkimus ja tulokset 2009
PISA 2009 -tutkimuksen pääpaino oli lukutaidossa. Näin tutkimus aloittaa arviointitutkimuksen toisen kierroksen. Lukutaito oli myös ensimmäisen PISA-arvioinnin painoalue vuonna 2000.
Pääaihealueiden uusi arviointikierros mahdollistaa luotettavien ja laajojen seuranta-analyysien tekemisen. Myös matematiikan ja luonnontieteiden osaamista tutkitaan, mutta suppeammalla mittaristolla kuin lukutaitoa.
Tutkimuksen toteutti Suomessa Jyväskylän yliopiston koulutuksen tutkimuslaitos. Vuoden 2009 tutkimukseen osallistui 65 maata/aluetta, joista 33 oli OECD-maita. Tulokset julkistettiin 7.12.2010.
Suomen tulokset: | Pisteet | OECD-maat | Kaikki osallistujat |
---|---|---|---|
Lukutaito | 536 | 2. | 3. |
Matematiikan osaaminen | 541 | 2. | 6. |
Luonnontieteiden osaaminen | 554 | 1. | 2. |
Tutustu myös
Suomalaisnuorten osaaminen jälleen OECD-maiden huipputasoa. Tiivistelmä
PISA 2009 Ensituloksia
OKM:n julkaisuja 2010:21
PISA 2009 pääraportti: Kestääkö osaamisen pohja?
OKM:n julkaisuja 2012:12
Suomi jälleen PISA-tutkimuksen kärkeä. Tiedote 7.12.2010
Lisätietoja
Arto Ahonen, yliopistotutkija, PISAn kansallinen koordinaattori (Koulutuksen tutkimuslaitos / Jyväskylän yliopisto)
040 893 4209 pisafin@jyu.fi
Mari-Pauliina Vainikainen, tutkimuskoordinaattori (Koulutuksen arviointikeskus / Helsingin yliopisto)
050 318 2188