FI SV

Kansainvälinen yhteistyö ja kulttuurien välinen vuoropuhelu, Taiteen ja kulttuurin Venäjä-ohjelman erityisavustukset

Avustus on tarkoitettu rajat ylittävää yhteistyöstä Venäjän kanssa harjoittaville taiteen ja kulttuurin alan toimijoille, jotka edistävät vastavuoroiseen kumppanuuteen perustuvaa taiteen- ja kulttuurinalan projektiyhteistyötä Venäjän kanssa.

Hakijan on oltava oikeuskelpoinen. Avustusta ei myönnetä yksityishenkilöille.

Hakuaika alkaa 12.12.2017 ja päättyy 15.2.2018 klo 16:15.

Opetus- ja kulttuuriministeriö voi käyttää avustuksiin noin 500 000 euroa, jos eduskunta myöntää tarkoitukseen määrärahat. Hakemusten käsittelyn, arvioinnin ja päätöksenteon edellyttämä aika riippuu hakemusten määrästä ja se kestää 3-4 kuukautta. Haun määräajan jälkeen hakemusten käsittelystä ei anneta väliaikatietoja. Kaikille hakijoille ilmoitetaan päätöksistä kirjallisesti.

Avustukseen sovelletaan valtionavustuslakia (688/2001).

Yksittäisiä projektiavustuksia, joista on käyty hankeneuvottelut Suomalais-venäläisessä kulttuurifoorumissa Pietarissa 21.–22.9.2017, ei haeta tästä hausta, vaan kyseiset hakemukset tulee osoittaa Suomi-Venäjä-Seura ry:lle. Opetus- ja kulttuuriministeriö myöntää Suomi-Venäjä-Seura ry:lle Taiteen ja kulttuurin Venäjä-ohjelman määrärahasta tähän tarkoitukseen enintään 50 000 euroa.

Avustuksen tavoite

Avustuksen päätavoitteina on

  • parantaa Suomen ja Venäjän välisen kulttuuriyhteistyön edellytyksiä
  • rohkaista toimijoita kehittämään suoraa kanssakäymistä kahdenvälisessä ja monenkeskisessä toimintaympäristössä ja yhteistyöverkostoja
  • lisätä Suomen ja Venäjän välistä kulttuurintuntemusta ja käytännön yhteistyötä
  • kasvattaa Venäjälle suuntautuvan kulttuurivaihdon ja/tai -viennin määrää ja laatua
  • vahvistaa suomalaisen taiteen ja kulttuurin kansainvälistä kilpailukykyä ja arvostusta Venäjä-yhteistyössä

Hakija voi toteuttaa tavoitteita muun muassa tapahtumatoiminnan ja yleisötyön, tiedotuksen, tilastoinnin, neuvonnan, koulutuksen, julkaisutoiminnan keinoin.


 

Miten avustusta haetaan?

Avustusta haetaan ensisijaisesti opetus- ja kulttuuriministeriön sähköisessä asiointipalvelussa. Jos se ei ole mahdollista, ota yhteyttä avustuksesta lisätietoja antavaan virkamieheen.

Hakemuksen tulee olla perillä viimeistään hakuajan päättymispäivänä klo 16:15 mennessä. Hakemus hylätään, jos se saapuu opetus- ja kulttuuriministeriöön määräajan jälkeen

Asiointipalvelun käyttöohjeet

Palvelun käyttämiseen tarvitaan Verohallinnon tarjoama maksuton Katso -tunniste.  Hakija täyttää asiointipalvelussa olevan hakulomakkeen, liittää siihen lomakkeen yhteydessä pyydetyt liitteet ja toimittaa hakemuksen asiointipalvelun kautta ministeriölle. Ministeriö lähettää päätöksen hakijalle asiointipalveluun.

Hakija tekee asiointipalvelussa mahdolliset hakemuksen täydennykset ja päätöksen muutospyynnöt. Hakija tekee myös selvitykset asiointipalvelussa.

Katso-tunnisteen voi hankkia osoitteessa http://www.vero.fi/katso

Ohje Katso-tunnisteiden käytöstä asiointipalvelussa (pdf)

Asiointipalvelun käyttöohje (pdf)

Millä perusteilla hakemuksia arvioidaan?

Avustukset ovat harkinnanvaraisia. Opetus- ja kulttuuriministeriön myöntämä avustus voi kattaa pääsääntöisesti enintään 80 prosenttia avustettavan toiminnan hyväksyttävistä kustannuksista.

Hakemusten arviointi ja keskinäinen vertailu perustuvat kokonaisarviointiin, jossa otetaan huomioon seuraavat perusteet:

1. Hakukohtaiset myöntöperusteet

  • opetus- ja kulttuuriministeriön kulttuuripolitiikan strategiassa 2025 nimettyjen tavoitealueiden (luova työ ja tuotanto, osallisuus ja osallistuminen kulttuuriin, kulttuurin perusta ja jatkuvuus) edistäminen, erityisesti kansainvälisen kulttuurivaihdon ja/tai -viennin alueella
  • Yhteistyöhankkeen laajuus, laatu ja vaikuttavuus avustuksen tavoitteisiin vastaamiseksi
  • Avustuksen tarpeellisuus ottaen huomioon mm. hakijan taloudellinen asema ja mahdollisuudet saada muuta rahoitusta sekä venäläisen yhteistyökumppanin tasavertainen osallistuminen projektin suunnitteluun, toteutukseen ja rahoitukseen

Erityisavustuksissa etusijalla ovat hankkeet, joilla on laaja-alaisia vaikutuksia. Huomioon otetaan muun muassa mahdollisuudet vakiinnuttaa hankkeessa kehitettäviä toimintamalleja ja käytäntöjä hankekauden jälkeen tai laajentaa niitä muiden tahojen toimintaan. Omarahoitus luetaan eduksi hakemusten arvioinnissa.

2. Yleiset perusteet

Hakemusten arvioinnissa ja vertailussa voidaan katsoa eduksi, jos toiminta tai hanke edistää yhtä tai useampaa seuraavista yleisistä tavoitteista, jotka perustuvat ministeriön hyväksymiin strategioihin tai sitoumuksiin:

3. Valtionavustuslain mukaiset yleiset edellytykset

Opetus- ja kulttuuriministeriö voi myöntää avustusta vain, jos valtionavustuslain mukaiset avustuksen myöntämisen yleiset edellytykset täyttyvät. Ministeriö ottaa yleiset edellytykset huomioon myös avustuksen määrää harkittaessa.

Valtionavustuksen myöntämisen yleisiä edellytyksiä ovat (valtionavustuslain 7 § 1 mom.):

  • Tarkoitus, johon valtionavustusta haetaan, on yhteiskunnallisesti hyväksyttävä.
  • Avustuksen myöntäminen on perusteltua valtionavustuksen käytölle asetettujen tavoitteiden kannalta.
  • Avustuksen myöntäminen on tarpeellista, kun otetaan huomioon hakijan saama muu julkinen tuki sekä hankkeen tai toiminnan laatu ja laajuus.
  • Valtionavustuksen myöntäminen vääristää vain vähän kilpailua ja markkinoiden toimintaa.

4. Esteitä avustuksen myöntämiselle

Jos hakija on saanut aiemmin avustuksia ministeriöltä, sen tulee huolehtia, että avustuspäätöksissä edellytetyt selvitykset avustusten käytöstä on tehty määräaikaan mennessä. Ministeriö hylkää hakemuksen, jos hakija on olennaisesti laiminlyönyt velvollisuuttaan antaa ministeriölle tietoja aiemmin myönnettyjen avustusten käytön valvontaa varten.

Hakemus hylätään myös, jos se saapuu määräajan jälkeen.

Millaisia ehtoja avustusten käyttöön liittyy?

Avustusta saa käyttää vain siihen tarkoitukseen, johon se on myönnetty.

Opetus- ja kulttuuriministeriön myöntämä avustus voi kattaa enintään avustuspäätöksessä määritellyn osuuden avustettavan toiminnan tai hankkeen hyväksyttävistä kustannuksista. Avustus ei myöskään yhdessä muiden julkisten tukien kanssa saa ylittää hyväksyttävien kustannusten määrää. Hyväksyttävät kustannukset määritellään avustuspäätöksessä ja sen liitteissä.

Hyväksyttäviksi kustannuksiksi luetaan palkoista tai palkkioista kutakin palkansaajaa kohden enintään määrä, joka vastaa 80 000 euron vuosipalkkaa lakisääteisine sivukuluineen. Palkka voidaan maksaa rahapalkkana tai luontoisetuina.

Avustuksen saajan taloudenhoito ja hallinto on järjestettävä asianmukaisesti.

Avustuksen käytöstä on tehtävä selvitys viimeistään päätöksessä mainittuna päivänä. Avustuksen saajan edellytetään raportoivan menoista kustannuspaikkatasoisesti, jos kyseessä on erityisavustus tai yleisavustus osaan toiminnasta.

Opetus- ja kulttuuriministeriöllä on oikeus tehdä valtionavustuksen saajan talouteen ja toimintaan kohdistuvia tarkastuksia, jotka ovat tarpeellisia valtionavustuksen maksamisessa ja käytön valvonnassa (valtionavustuslain 16 §).

Avustuksen saajan tulee selvittää, onko sillä velvollisuus noudattaa hankintalainsäädäntöä, ja ottaa tämä toiminnassaan huomioon. Myös valtioon, kuntiin tai seurakuntiin kuulumaton avustuksen saaja voi olla velvollinen kilpailuttamaan hankintansa noudattaen hankintalain mukaisia menettelyitä.

  • Jos avustuksen saaja täyttää julkisoikeudellisen laitoksen tunnusmerkit (esim. rahoituksesta yli puolet on julkista rahoitusta), avustuksen saajan tulee noudattaa hankintalakia kaikissa hankinnoissaan.
  • Jos avustuksen saaja saa avustusta tiettyyn hankintaan yli 50 % hankinnan arvosta, saajan on tässä hankinnassa noudatettava hankintalakia.

(Laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista 1397/2016).

Opetus- ja kulttuuriministeriö on linjannut, että avustuksen saajan tulee pyytää tarjous useammalta kuin yhdeltä toimittajalta sellaisissa tavara- ja palveluhankinnoissa, jotka alittavat kansallisen kynnysarvon mutta joiden arvo ilman arvonlisäveroa ylittää 7 000 euroa.

Miten tuloksista ja avustuksen käytöstä raportoidaan?

Avustusten käytöstä on tehtävä selvitys viimeistään päätöksessä mainittuna päivänä. Selvitykseen sisältyy sekä talousraportointi että tuloksellisuusraportointi. Avustuksen saajan edellytetään raportoivan kustannuksista kustannuspaikkakohtaisesti, jos kyseessä on erityisavustus tai yleisavustus osaan toiminnasta.

Sähköisessä asiointipalvelussa haetuista, vuodelle 2017 myönnetyistä avustuksista selvitykset tehdään OKM:n asiointipalvelussa.

Paperilomakkeella haetuista avustuksista tehdään selvitykset ministeriölle erillisellä lomakkeella.

Lomakkeet ja liitteet

Paperinen haku:

Erityisavustuksen hakulomake (doc)

Selvityslomake (doc)

Myönnetyt avustukset

 2018 I 20172016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012

Lisätietoja

Kulttuuriasiainneuvos Maija Lummepuro, p. 0295 3 30198, etunimi.sukunimi@minedu.fi

Katso myös opetus- ja kulttuuriministeriön opas valtionavustusten hakemisesta, käytöstä ja käytön valvonnasta

Yksittäiset projektiavustukset, joista on käyty hankeneuvottelut Suomalais-venäläisessä kulttuurifoorumissa Pietarissa 21.–22.9.2017: lisätietoja antaa Suomi-Venäjä-Seura ry, projektipäällikkö Olga Kauppinen, p. +358 9 693 8642, etunimi.sukunimi@venajaseura.com, https://www.kultforum.org/fi