Valtionavustusten asiointipalvelu ja ohjeet

Opetus- ja kulttuuriministeriön valtionavustusten hakemiseen ja selvittämiseen käytetään ensisijaisesti verkkoasiointiin tarkoitettua asiointipalvelua, josta löydät omaa asiointiasi koskevat tiedot ja asiakirjat. Hakuohjeet ja tiedot myönnetyistä avustuksista julkaistaan myös ministeriön verkkosivuilla kunkin avustuksen yhteydessä.  

Asiointipalvelussa voit

  • täyttää ja lähettää hakemuksen
  • täydentää hakemusta
  • vastaanottaa päätöksen
  • hakea muutosta päätökseen
  • tehdä selvityksen

Asiointipalveluun kirjautuminen

Yhteisön puolesta asioiva kirjautuu asiointipalveluun Suomi.fi-tunnistuksen kautta henkilökohtaisella pankkitunnisteella, mobiilivarmenteella tai varmennekortilla.

Asiointipalvelun käyttö edellyttää yhteisöasiakkailta lisäksi Y-tunnusta sekä Suomi.fi-valtuuksien käyttöä. Asiointipalvelun Suomi.fi-valtuusrooleja käyttämällä varmistetaan, että henkilöllä, joka valmistelee ja lähettää valtionavustushakemuksen, on oikeus edustaa yhteisöä.

Yksityshenkilö tarvitsee kirjautumiseen joko henkilökohtaisen pankkitunnisteen, mobiilivarmenteen tai sähköisen henkilökortin.

Asiointipalvelu toimii parhaiten seuraavilla selainversioilla:

• Internet Explorer (IE), versio 11
• Mozilla Firefox (FF), versio 52 tai uudempi
• Mac Safari, versio 10 tai uudempi
• Google Chrome, versio 70 tai uudempi

Hakemuksen täyttäminen ja lähettäminen asiointipalvelusta 

Tutustu huolellisesti ministeriön verkkosivuilla julkaistuun hakuilmoitukseen ja siihen linkitettyihin ohjeisiin ja aineistoihin.

Tee hakemus asiointipalvelussa hakuaikana. Palvelussa on valittavana vain meneillään olevat haut. Avustusta ei voi hakea ilmoitetun hakuajan päätyttyä.

Kirjaudu palveluun ja täytä hakulomake huolellisesti. Lisää pyydetyt liitetiedostot. Lähetä hakemus liitteineen asiointipalvelussa. Hakemusta ei tarvitse tehdä alusta loppuun kerralla: se on aluksi luonnos ja täydennettävissä lähettämishetkeen saakka.

Keskeneräiset ja lähetetyt hakemuksesi sekä aikanaan niiden päätökset ovat nähtävissä asiointipalvelussa. Voit hakea palvelun kautta myös muutosta päätökseen ja tehdä selvityksen avustuksen käytöstä.

Ongelmia asiointivaltuuksissa?

Suomi.fi-valtuushakemusten käsittely on ruuhkautunut Digi- ja väestötietovirastossa. Jos et pysty puuttuvien valtuuksien takia käyttämään avustusten asiointipalveluamme, pyydä hakulomake hakuilmoituksessa kerrotulta lisätietojen antajalta. Palauta lomake ja liitteet sähköpostilla osoitteeseen: [email protected]

Huom!
- Lähetä hakemus liitteineen yhtenäisenä, selkeästi nimettynä PDF- tai doc-tiedostona. 
- Sähköpostiviestin koko voi enintään 10 megatavua. Jos se ei riitä, lähetä asiakirjat useammassa viestissä. 
- Hakemuksesta tulee käydä ilmi sen allekirjoittajat ja siihen tulee liittää selvitys nimenkirjoitusoikeudesta.
- Hakemusta ei voi tietoturvakäytäntöjemme takia ladata ulkoiselle pilvipalvelimelle.
- Jos olet hakenut avustusta asiointipalvelun ohi (sähköpostilla tai kirjeitse), toimita avustuksen selvitys ensisijaisesti kirjeitse postiosoitteeseen:

OKM Kirjaamo
PL29
00023 VALTIONEUVOSTO

Täydennykset ja muutospyynnöt voi toimittaa kirjaamoon joko sähköpostitse tai kirjeitse avustuksen hakemiskanavasta riippumatta.

Muualla verkossa

Opetus- ja kulttuuriministeriön asiointipalvelu

Palvelun käyttöön liittyvissä kysymyksissä auttaa: [email protected]

Tietosuojailmoitus Lue henkilötietojen käsittelystä SALAMA-asianhallintakokonaisuudessa (diaari, sähköinen arkisto, asiakasrekisteri, valtionavustusten asiointipalvelu).

Asiointipalvelun saavutettavuusseloste