Hyppää sisältöön

Vuoden 2015 Liikkuva koulu -palkinnot seitsemälle

opetus- ja kulttuuriministeriö
Julkaisuajankohta 4.11.2015 14.14
Tiedote

Opetus- ja kulttuuriministeriö ja Opetushallitus ovat myöntäneet seitsemän Liikkuva koulu -palkintoa. Palkinnot ovat rahapalkintoja, jotka tulee käyttää oppilaiden tai koko kouluyhteisön fyysisen aktiivisuuden ja liikunnan edistämiseen kouluympäristössä. Palkinnot luovutettiin Liikkuva koulu -seminaarissa Hämeenlinnassa.

Valtakunnallinen palkinto, suuruudeltaan 5 000 euroa, myönnettiin Tampereen kaupungille. Alueelliset palkinnot, suuruudeltaan 2 000 euroa, saivat Kangasniemi, Kemi, Kouvola, Merikarvia, Nokia ja Ylivieska. Palkinnot myönnetään veikkausvoittovaroista.

Palkinnot ovat rahapalkintoja, jotka tulee käyttää oppilaiden tai koko kouluyhteisön fyysisen aktiivisuuden ja liikunnan edistämiseen kouluympäristössä. Opetus- ja kulttuuriministeriö osoittaa vuonna 2015 koulujen palkitsemiseen yhteensä 17 000 euroa: 5 000 euroa valtakunnallisen palkinnon saajalle sekä 2 000 euroa kullekin alueellisesti palkittavalle kunnalle.

Esityksen palkittaviksi oman alueensa vuoden Liikkuvaksi kouluksi ovat tehneet aluehallintovirastot yhteistyössä alueellisten liikuntajärjestöjen kanssa.

Palkintoperustelut:

Valtakunnallinen Liikkuva Koulu -palkinto, Tampereen kaupunki

Tampere aloitti Liikkuvan koulun toteutuksen ohjelmakauden alussa vuonna 2012. Tänä vuonna kaikki kaupungin koulut ovat mukana ohjelman toteutuksessa. Tavoitteena Tampereen Liikkuva koulu -toiminnassa on muodostaa pysyvät toimintatapa, jossa oppilaan aktiivinen päivä on mahdollinen. Tampere on ollut mukana kaupunkien Liikkuva koulu -koordinaattorien työryhmässä ja siten sitoutunut toiminnan kehittämiseen ja osaamisen jakamiseen muiden kaupunkien välillä.

Tampereen Liikkuva koulu -toiminnan erityispiirteitä ja vahvuuksia ovat laaja yhteistyö eri toimijoiden kanssa, kuten esimerkiksi nuorisopalvelujen, terveyspalvelujen, liikuntapalvelujen, seurakuntien, Varalan urheiluopiston, UKK-instituutin ja 3. sektorin toimijoiden kanssa. Tampereen toimintamallille on ominaista myös rohkeat uudet avaukset kokeilukulttuurin hengessä, kuten esimerkiksi oppilaan päivän aktivoiminen laajasti, huomioiden muun muassa aamu- ja iltapäivätoiminnan hyödyntämisen. Kaupungissa on opetussuunnitelman perusteiden valmistelussa otettu huomioon Liikkuvan koulun tavoitteet ja sisällytetty ne konkreettisesti suunnitelmaan. Lisäksi Tampere on pyrkinyt edistämään liikkujan polkua kokonaisuutena; yhdistäen urheilun edistämisen ja kaikkien lasten liikunnan edistämisen toimenpiteitä.

Kouvolan kaupunki

Kouvola on vahvasti ollut mukana ohjelmakauden alusta lähtien. Toiminta on rakennettu verkostomaisesti oppilas keskiössä. Alueyhdyshenkilömalli on luonut toiminnalle jatkuvuutta ja yhtenäisyyttä. Lähes kaikissa kouluissa on välkkäritoimintaa ja kunnan Veso-päivissä Liikkuva koulu on ollut vahvasti mukana.

Kaikille halukkaille opettajille on tarjottu toiminnallista koulutusta. Kouvolalla on pedanetissä oma Liikkuva koulu -sivusto, jonka kautta koulut voivat jakaa ideoita. Kaikki kaupungin koulut ovat rekisteröityneet liikkuviksi kouluiksi.

Merikarvian kunta

Merikarvian kunnan hankkeessa on keskeistä ollut sellaisten liikunnallisuutta lisäävien ratkaisujen kokeileminen ja toteuttaminen, jotka ovat helposti siirrettävissä normaaliksi toiminnaksi ilman suurempia taloudellisia panostuksia.

Merikarvian Liikkuva koulu -toiminnalle on ominaista pitkäjänteinen suunnitelmallisuus ja aktiivinen tarttuminen asioihin. Tämän on mahdollistanut opettajakunnan ja eri toimijoiden yhteinen tavoite ja sitoutuminen sivistystoimen johdon kanssa yhdessä sovittuihin suunnitelmiin. Merikarvia on esimerkki pienen kunnan hyvin toteutetusta varhaiskasvatuksen ja koulujen liikunnallistamisesta. Toiminnan myönteiselle etenemiselle on ollut keskeistä sivistystoimen sekä luottamusjohdon että virkamiesjohdon voimakas ja aktiivinen rooli.

Nokian kaupunki

Nokian Liikkuva koulu -toiminnassa on mukana kaikki kaupungin koulut, esiopetus ja varhaiskasvatus. Erityisenä painopisteenä on ollut yläkoulujen toimintakulttuurin kehittäminen ja työyhteisöjen innostaminen.

Hankkeessa on vahvasti ollut mukana kaupungin liikuntatoimi, jonka kanssa yhteistyö on sujunut saumattomasti. Kunnan liikuntapalveluiden liikunnanohjaajan vastuulla on ollut välkkäri-oppilaiden kouluttaminen ja toimintamalli on saatu vakiinnutettua osaksi kunnan normaalia toimintaa. Liikkuva koulu -toimintamallia on toteutettu kolme vuotta ja kaupunki on varannut toiminnan toteutukseen jo alusta lähtien merkittävän omarahoitusosuuden.

Kangasniemen kunta

Kangasniemen kunnan Liikkuva koulu -toiminnassa on hyödynnetty monipuolisesti erilaisia koulupäivän liikunnallistamista ja arjen aktiivisuutta tukevia elementtejä ja sovellettu niitä paikalliset ja koulukohtaiset olosuhteet huomioiden. Kunnassa on mm. toiminnassa kiertävä liikuntavälinekärry, hyödynnetty teknologiaa aktiivisuuden lisäämisessä, koulutettu sekä oppilaita että opettajia, kiinnitetty huomiota koulumatkaliikuntaan ja tehty Liikkuvan koulun tavoitteita vanhemmille tutuksi koulujen tiedotteiden avulla. Myös kerhotoiminnalla on tuettu liikunnan lisäämistä.

Oppilaat on osallistettu liikuntavälinehankintojen suunnitteluun. Liikuntatoimi ja opetustoimi ovat rakentaneet toimintaa ja toimintakulttuurin pysyvää muutosta yhdessä. Kangasniemellä on tartuttu aktiivisesti haastavaan yläkoulun arjen liikunnallistamiseen osallistaen oppilaat toiminnan kehittämiseen.

Ylivieskan kaupunki

Ylivieskan kaupunki on ollut mukana Liikkuva koulu -toiminnassa syksystä 2013 alkaen. Tavoitteena on ollut luoda ?ylivieskalainen? toimintatapa, jossa urheiluseurojen, koulun ja vanhempien yhteistyöllä ja toiminnalla saadaan liikkumisen määrä lisääntymään koulujen ja perheiden jokapäiväisessä elämässä. Erityisenä painopisteenä ovat olleet vähän liikkuvat lapset ja ne ryhmät, joille liikuntatarjontaa on muuten vähemmän kuten harjaantumiskoulun oppilaille.

Kemin kaupunki

Kemin kaupunki on ollut mukana yhtenä Lapin alueen edustajana valtakunnallisessa Liikkuva koulu -ohjelmassa. Liikkuva koulu -ohjelman päättymisen jälkeen Kemin kaupunki on jatkanut, laajentanut ja kehittänyt edelleen Liikkuva koulu -ohjelman mukaista toimintaa. Kemin kaupunki on Liikkuva koulu -toiminnan kehittämisessä erikoistunut liikuntateknologian ja henkilökohtaisen liikuntaneuvonnan kehittämiseen oppilaiden liikunnan edistämisessä. Kemin Liikkuva koulu -toiminnassa kehitetty vähän liikkuvien oppilaiden huomioiminen on hyvä esimerkki kaikille Lapin kunnille.

Lisätietoja:
- ylitarkastaja Hannu Tolonen, OPM, p. 0295 3 30314
- ohjelmajohtaja Antti Blom, OPH, puh. 040 348 7316