Hyppää sisältöön

Selvitys: Koulupäivän rakennetta uudistettava

opetus- ja kulttuuriministeriö
Julkaisuajankohta 13.3.2015 9.43
Tiedote

Joustavan koulupäivän kehittämistä pohtinut KT, professori emerita Lea Pulkkinen esittää muutoksia koulupäivän rakenteeseen ja sisältöön. Hän luovutti perjantaina ehdotuksensa opetus- ja viestintäministeri Krista Kiurulle.

Selvityksen mukaan koulupäivään tulisi sisällyttää oppilasta kohti yksi tunti valinnaista ja vapaaehtoista kerhotoimintaa. Sen järjestämiseen osallistuisivat koulun henkilöstön lisäksi taide- ja kulttuuritoimijat, kirjastot, kädentaitoyhdistykset, liikunta- ja nuorisojärjestöt ja muut yhteistyötahot.

Monipuolisen kerhotoiminnan kehittämisessä tulee kuunnella oppilaita ja vanhempia. Toiminta voi olla ohjaajalähtöistä harrastekerhotoimintaa tai oppilaslähtöistä pajatoimintaa. Toiminnan joustavassa sijoittamisessa koulupäivään tulee ottaa huomioon oppilaiden hyvinvointi sekä kerhotoiminnan yhtäläinen saatavuus kaikille oppilaille.

Perusopetuksen aamu- ja iltapäivätoimintaa uudistetaan ja kytketään kerhotoiminnan järjestämistä koskevaan uudistamiseen.

-12.3. julkistetun tulevaisuuden peruskoulun loppuraportin yhtenä suosituksena todetaan, että koulupäivän rakennetta, aloitusaikaa ja pituutta toteutetaan uusilla, erilaisilla tavoilla. Lea Pulkkisen selvitystyö antaa vastauksia ja kehittämistyökaluja näihin tulevaisuuden koulutyön haasteisiin, toteaa ministeri Krista Kiuru.

Esityksessä todetaan, että seuraavan hallituksen toimintasuunnitelmaan tulisi sisällyttää säädösvalmistelu ja kustannusten selvittely kerhotoiminnan tarjonnan vakiinnuttamiseksi ja aamu- ja iltapäivätoiminnan kytkemiseksi kerhotoimintaan. Tässä tulee ottaa huomioon se, että nuoremmat oppilaat ja erityistä tukea tarvitsevat oppilaat tarvitsevat aikuisen turvallista läsnäoloa aamulla ja iltapäivällä enemmän kuin yhden kerhotunnin verran päivässä.

Koulupäivän muutosta edellyttävät Pulkkisen mukaan mm. YK:n lapsen oikeuksien yleissopimus, joka korostaa lapsen oikeutta tulla kuulluksi ja yhtäläisten mahdollisuuksien tarjoamista kulttuuri-, taide-, virkistys- ja vapaa-ajan toimintoihin sekä Euroopan komission suositus investoida lapsiin heidän hyvinvointinsa edistämiseksi.

Selvityshenkilö toteaa, että tutkimustulokset koulussa järjestetyn oppiaineiden ulkopuolisen toiminnan merkityksestä oppilaiden hyvinvoinnille ovat varauksetta positiivisia koulumenestyksen, oppilaan persoonallisen kehityksen ja yhteisön kannalta. Koulupäivään tarvitaan kannustavia lähi-ihmissuhteita ja monipuolista toimintaa oppilaiden innostuksen virittämiseksi oppimiseen ja halukkuuteen osallistua oman tulevaisuuden rakentamiseen.

Lisätietoja:
- Lea Pulkkinen, puh. 044 552 4892
- Tiina Kavilo (OKM), puh. 02953 30149

Selvitys