Selvitys kotikansainvälistymisen nykytilasta julkistettiin
Opetus- ja kulttuuriministeriö on teettänyt selvityksen, miten korkeakouluissa ja tutkimuslaitoksissa on kiinnitetty huomiota kotikansainvälistymiseen. Selvityksen toteutti Jyväskylän yliopiston Koulutuksen tutkimuslaitos.
Korkeakoulujen sisällä ja niiden välillä on selviä eroja kotikansainvälistymisen tuttuudessa, sen tärkeydessä, tasa-arvon toteutumisessa sekä kansainvälisen henkilöstön ja opiskelijoiden rooleissa. Puolet kyselyyn vastanneista opetus- ja tutkimushenkilökunnan jäsenistä ja ylioppilaskuntien edustajista pitää kotikansainvälistymistä tärkeänä.
Raportti paljastaa selviä eroja korkeakouluopiskelijoiden ja henkilöstön kansainvälistymisessä ja esittää joukon suosituksia kansallisen tason, korkeakoulutason, tiedekunta- ja laitostason, opetuksen, hallinnon ja opiskelijatason toimenpiteiksi.
Opettajien ja hallintohenkilöstön kotikansainvälistymisen ymmärtämistä, kulttuurienvälisiä taitoja ja kielitaitoa tulisi kehittää. Kulttuurienvälisten opetusmenetelmien kehittäminen ja taitojen arviointi olisi tärkeää. Kulttuurienvälisten ja kotikansainvälistymisen sisällyttäminen henkilökohtaisiin opintosuunnitelmiin on osa ehdotuksia.
Korkeakoulujen ja tutkimuksen kansainvälistämisen edistämisen linjausten tavoitteena on, että ”jokainen korkeakoulusta valmistuva on tottunut toimimaan kansainvälisessä, monikulttuurisessa toimintaympäristössä ja ymmärtää erilaisuutta, globaaleja haasteita ja kestävän yhteiskunnan periaatteita”. Kuitenkin vain pieni osa suomalaisista opiskelijoista osallistuu kansainväliseen liikkuvuuteen. Suomalaisten korkeakoulujen opiskelijoista 9 551 osallistui Suomen ulkopuolelle suuntautuvaan liikkuvuuteen vuonna 2017.
Tutkimusaineisto kerättiin verkkokyselyllä sekä tekemällä haastatteluja useassa eri instituutiossa.
Lisätietoja:
opetusneuvos Tiina Vihma-Purovaara (OKM), puh. 02953 30327
Internationalization at Home in Finnish Higher Education Institutions and Research Institutes