Pohjoismainen yhteistyö maahanmuuttajien kotoutumisessa tervetullutta

Opetus- ja kulttuuriministeriö 5.4.2016 19.43 | Julkaistu suomeksi 30.12.2016 klo 8.17
Uutinen

Pohjoismaiden opetusministerit olivat koolla 5.4. tiedekeskus Heurekassa Vantaalla. Opetusministerit jakoivat kokemuksiaan maahan hiljattain tulleiden lasten ja nuorten tilanteesta.

Kansainvälinen pakolaistilanne koskettaa kaikkia Pohjoismaita. Tuen tarve on erityisen kiireellinen oppivelvollisuusiän loppupuolella tai juuri sen ylittäneillä nuorilla ja yksintulleilla lapsilla. Lyhyellä aikavälillä hyvinvointiyhteiskuntaa haastava tilanne voi pidemmällä aikavälillä kääntyä yhteiskuntiamme vahvistavaksi muutostekijäksi, totesivat ministerit yhteisesti.

- Koululla on tärkein rooli hiljattain maahan tulleiden lasten ja nuorten kotoutumisessa. Ajattelisin, että Pohjoismailla on paljon opittavaa toisiltaan tässä tilanteessa. Esimerkiksi Ruotsilla on pitkä kokemus ja Ruotsi on menestynyt hyvin kotouttamispolitiikassa kouluissa. Tiiviimpää pohjoismaista yhteistyötä tarvitaan sekä poliittisella että asiantuntijatasolla, totesi opetus- ja kulttuuriministeriön kansliapäällikkö Anita Lehikoinen avatessaan pohjoismaisen Koulutus- ja tutkimusministerineuvoston kokouksen.

Pohjoismailla on jo hyvä pohja yhteistyölle maahanmuuttajien koulutuskysymyksissä. Esimerkiksi Alfarådet, kirjoitus- ja lukutaidon pohjoismainen verkosto, on tehnyt pitkäjänteistä työtä opettajien osaamisperustan vahvistamiseksi luku- ja kirjoitustaidottomien opettamisessa. Pohjoismaisen aikuiskoulutuksen verkoston asiantuntijaryhmä on työstänyt tiekartan maahanmuuttajien osaamisen arvioinnista ja heidän osaamisensa hyödyntämisestä työmarkkinoilla.

Maahanmuuttajien koulutuspolkuja eri koulutusasteilla Pohjoismaissa käsitellään elokuussa Pohjoismaiden ja pohjoismaisten itsehallintoalueiden ministeriöjohtajatapaamisessa Helsingissä.

Lue lisää ministerineuvoston uutisesta (ruotsiksi)

Ministereiden kommunikea kokouksesta