Hyppää sisältöön

Opetus- ja kasvatushenkilöstön asiantuntijuudesta huolehtiminen tärkeää

opetus- ja kulttuuriministeriö
Julkaisuajankohta 30.3.2015 14.49
Uutinen

Opetustoimen henkilöstökoulutuksen neuvottelukunnan juuri ilmestyneessä muistiossa pohditaan valtion rahoittaman opetustoimen henkilöstökoulutuksen haasteita ja kehittämistarpeita tuleville vuosille.

Muistiossa esitettyjä keskeisiä ehdotuksia ovat:

- Luodaan osaamisen kehittämisen polku opettajan työuran alkuun;
- Vahvistetaan opettajien tutkimussuuntautunutta työskentelyä. Luodaan opetusalalle yhteinen valtakunnallinen tieteellinen jatkokoulutusohjelma ja tutkijaverkosto;
- Opetustoimen henkilöstökoulutuksen neuvottelukunnan toiminnassa (2015 - 2019); huomioidaan sekä opetus- että kasvatushenkilöstön perus- ja täydennyskoulutuksen haasteet;
- Tuetaan uusien erikoistumiskoulutusten käynnistämistä opetus- ja kasvatusalalle;
- Hajanaisista oppilaitosjohtamisen koulutuksista luodaan selkeä ja joustavat variaatiot mahdollistava koulutusmalli ja -polut;
- Tuetaan laajaa alueellista yhteistyötä opetusalan henkilöstökoulutuksessa. Ylläpidetään kehittymismyönteistä toimintakulttuuria oppilaitoksissa;
- Kehitetään uusia työelämäläheisiä ja -lähtöisiä sekä kokonaan verkkokoulutuksena toteutettavia osaamisen kehittämisen ohjelmia ja niitä tukevia palveluita;
- Laaditaan erillinen toimenpideohjelma opetustoimen henkilöstökoulutusvientiin;
- Käynnistetään vapaan sivistystyön tulevaisuuden tarpeisiin vastaava opettajuuden kehittämishanke.

Neuvottelukunnan mielestä opetustoimen ja varhaiskasvatuksen henkilöstön valtion rahoituksella tapahtuvan osaamisen kehittämisen mahdollisuuksia tulee turvata ja edelleen kehittää tulevallakin hallituskaudella. Järjestelmää tulee kehittää kokonaisuutena ja koota hajanaista päätöksentekoa ja rahoitusta. Erityishaasteina on vakiinnuttaa uudet koulutusmahdollisuudet opettajien työhöntulo-vaiheeseen, korkeakoulujen erikoistumiskoulutukset ja verkkokoulutuksen innovaatiot opetus- ja varhaiskasvatuksen sektorille.

Opetustoimen henkilöstökoulutuksen neuvottelukunnan puheenjohtaja Kauko Hämäläisen mukaan Suomen vahvuus koulutusta uudistettaessa on ollut koulutusjärjestelmän kattavuus ja osaava opetustoimen henkilöstö, jotka yhdessä ovat mahdollistaneet kansainvälisesti tunnustetut oppimistulokset.

- Hyvin toimiva opettajien ja koulutuksen järjestäjien tarpeisiin muuntuva osaamisen kehittämisen järjestelmä edellyttää aina yhteisesti sovittua osaamisen kehittämisen suuntaa, hän sanoo.

Valtion rahoittama opetustoimen henkilöstökoulutus on tarkoitettu opetustoimen ja varhaiskasvatuksen tehtävissä toimivalle henkilöstölle. Parhaimmillaan tarjottu koulutus on pitkäkestoista ja työelämäläheisesti toteutettua.
_ _ _

Opetustoimen henkilöstökoulutuksen neuvottelukunta on opetus- ja kulttuuriministeriön asettama henkilöstökoulutuksen järjestäjiä, toimijoita ja hallintoa edustava laajapohjainen asiantuntijaelin. Sen tehtävinä on mm. seurata koulutuksen toimintaympäristön muutoksia ja ennakoida muutosten vaikutuksia opetustoimen henkilöstön osaamis- ja koulutustarpeisiin perus- ja täydennyskoulutuksessa, edistää läpi opetushenkilöstön työuran jatkuvan osaamisen kehittämiseen liittyvää tutkimusta, pedagogista kehittämistä ja työelämäyhteistyötä sekä seurata valtion rahoittaman ja paikallisesti toimeenpantavan opetustoimen henkilöstökoulutuksen edellytyksiä, tilaa ja kehittämistarpeita.

Lisätietoa:
Puheenjohtaja Kauko Hämäläinen, puh. 050 366 3807, [email protected]

Pääsihteeri Kimmo Hämäläinen, OPH, puh. 029 533 1235, [email protected]

Kehittämispäällikkö Jouni Kangasniemi, OKM puh. 040 517 9222 [email protected]

Neuvottelukunnan raportti