Hyppää sisältöön

Opettajien henkilöstökoulutuksen tavoitteet toteutuneet hyvin

opetus- ja kulttuuriministeriö
Julkaisuajankohta 27.1.2015 10.30
Uutinen

Opettajien henkilöstökoulutuksen - Osaava-ohjelman - toteutumisesta valmistui väliarviointi, joka luovutettiin opetus- ja kulttuuriministeriölle 27.1.2015. Osaava on opetus- ja kulttuuriministeriön käynnistämä määräaikainen (2010–2016) ohjelma, jonka tavoitteena on parantaa opettajien ammatillisia valmiuksia, edistää henkilöstökoulutuksen saavutettavuutta ja tarvelähtöisyyttä sekä uudistaa vallitsevia täydennyskoulutuksen käytäntöjä.

Kehittämisohjelman sisällölliset painopisteet (tietoyhteiskuntaosaaminen, laatutyö ja työhyvinvointi) ovat toteutuneet pääosin hyvin. Myös opettajien aktiivisuus osallistua täydennyskoulutukseen on noussut, erityisesti ryhmissä, joissa opettajat ovat perinteisesti osallistuneet vain vähän täydennyskoulutukseen. Yleinen taloustilanne on vaikuttanut yleisesti opettajien mahdollisuuksiin osallistua koulutuksiin ja kehittämistoimiin. Osaava-ohjelman avulla on monilla alueilla voitu ylläpitää täydennyskoulutuksen tarjontaa aikaisempaa vastaavalla tasolla tai hieman enemmän.

Tällä hetkellä opettajat kokevat tarvitsevansa eniten täydennyskoulutusta tieto- ja viestintätekniikkaan ja sähköisiin materiaaleihin liittyen. Toiseksi eniten toivotaan omaan aineeseen tai aiheeseen liittyvää, usein hyvin käytännönläheistä ja kohdennettua koulutusta. Kolmanneksi tärkeimmäksi koetaan oppilaiden ja opiskelijoiden tukemiseen ja oppimisvaikeuksiin liittyvän osaamisen kartuttaminen. Rehtorit kokivat itselleen tarpeellisimmaksi johdolle suunnatun koulutuksen, jossa käsiteltiin hallintoon ja vuorovaikutukseen liittyviä kysymyksiä. Muut toivotut aiheet olivat yhteneväisiä opettajien kanssa.

Opettajat arvioivat omassa täydennyskoulutuksessaan parhaaksi mahdollisuuden keskustella, vaihtaa ajatuksia ja kokemuksia kollegoiden kanssa. Muita täydennyskoulutuksen parhaita käytänteitä olivat mm. käytännönläheisyys, uusien ideoiden, näkökulmien ja työtapojen tuominen tutuksi sekä sisällölliset asiat. Omassa täydennyskoulutuksessaan opettajat kokivat itselleen hyödyllisimmiksi työtavoiksi ryhmätyöt, käytännön harjoitukset sekä sen, että koulutuksessa oli mahdollisuus hyödyntää teknologiaa.

Täydennyskoulutukseen osallistumista estäviksi tekijöiksi tutkimus toteaa omaan työhön liittyvät syyt (mm. kiire, työn kuormittavuus ja ajan puute). Myös sijaisjärjestelyjen hankaluus ja jopa kielto sijaisten palkkaamiseksi vaikeuttivat henkilöstökoulutukseen osallistumista. Toiseksi suurin este ammattitaidon kehittämiselle on taloudellisilla tekijöillä. Koulutus on joko liian kallista tai henkilöstökoulutukseen on varattu liian vähän resursseja. Muita koulutukseen osallistumista estäviä tekijöitä olivat mm. koulutusten ajankohdat tai pitkät matkat koulutuspaikkakunnalle.
_ _ _ 

- Osaava-ohjelman (2010–2016) tavoitteena on parantaa opetustoimen henkilöstökoulutuksen saavutettavuutta ja koulutuksellista tasa-arvoa. Erityisenä painopisteenä on aktivoida vähän tai ei ollenkaan täydennyskoulutukseen osallistuneita opettajia osallistumaan suunnitelman mukaiseen osaamisen kehittämiseen sekä edistää koulutuksen järjestäjien keskinäistä verkostoitumista. Ohjelman sisällöllisiä aihe-alueita ovat laatu, työhyvinvointi ja digitaalinen osaaminen. Kansallisina ohjelmina toteutetaan lisäksi uusien ja ikääntyvien opettajien vertaisryhmämentorointi sekä yliopistojen harjoittelukoulujen opettajien oman tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön osaamisen kehittäminen. 

- Ohjelma on tarkoitettu opetus- ja opetuksen tukitehtävissä toimivalle henkilöstölle esiopetuksessa, perusopetuksessa, aamu- ja iltapäivätoiminnassa, taiteen perusopetuksessa, lukiokoulutuksessa, ammatillisessa koulutuksessa, vapaassa sivistystyössä ja muussa aikuiskoulutuksessa. 

- Osaava-ohjelman toimintaan on osallistunut noin 65 000 – 70 000 henkeä vuodessa. 

- Opetus- ja kulttuuriministeriön tilaaman selvityksen toteutti Helsingin yliopiston Koulutuksen arviointikeskus.

Lisätiedot:
Jarkko Hautamäki, Helsingin yliopisto, Koulutuksen arviointikeskus, puh. 050 318 2183
Jouni Kangasniemi, opetus- ja kulttuuriministeriö, puh. 040 517 9222

Raportti (pdf)