Hyppää sisältöön

Koulutuksen maailmanfoorumi laati maailmanlaajuiset koulutustavoitteet

opetus- ja kulttuuriministeriö
Julkaisuajankohta 21.5.2015 13.03
Tiedote

1500 osallistujaa ja 130 ministeriä kokoontui Koulutuksen maailmanfoorumiin Etelä-Korean Incheonissa julistamaan sitoutumisensa yhteisiin tavoitteisiin maailman koulutuksen tulevaisuudelle. Tavoitteet ovat osa Yhdistyneiden Kansakuntien syyskuun huippukokouksessa päätettäviä kestävän kehityksen tavoitteita.

Uudet maailmanlaajuiset koulutustavoitteet asettavat kaikille maailman maille kattavan yhteisen tavoitetilan vuodelle 2030. Koulutus nähdään muutosvoimana, jolla on keskeinen merkitys yhteiskuntien uudistumiselle, taloudelliselle kehitykselle ja kansalaisten voimaantumiselle kaikkialla maailmassa.

Yhdistyneiden Kansakuntien pääsihteeri Ban Ki-Moon korosti, että "koulutus turvaa ihmisoikeuksien, kuten oikeus terveyteen ja työhön, toteutumisen. Koulutus on myös elintärkeä tekijä väkivaltaisten ääriliikkeiden ja turvallisuusuhkien torjumisessa."

Koulutustavoitteet ovat jatkoa Koulutus kaikille -ohjelmalle ja koulutuksen vuosituhattavoitteille, joiden toteuttamisaikana vuosina 2000-2015 maailma on nähnyt ennennäkemättömän parannuksen lasten koulutusmahdollisuuksissa kaikkialla maailmassa. Koulun ulkopuolella olevien lasten määrä on vähentynyt 76 miljoonalla ja esiopetukseen on päässyt 67 miljoonaa ja perusopetukseen 50 miljoonaa lasta aiempaa enemmän.

Uudet aiempaa kunnianhimoisemmat tavoitteet korostavat koulutukseen pääsyä, koulutuksellista tasa-arvoa sekä koulutuksen laatua. Maailmanfoorumi asetti yhteiseksi tavoitteeksi yhdeksän vuoden oppivelvollisuuden ja vuoden velvoittavan varhaiskasvatuksen sekä mahdollisuuden 12 vuoden maksuttomiin opintoihin kaikkialla maailmassa.

Lukutaitotavoitteen osalta astutaan uuteen aikaan, joka korostaa muodollisen lukutaidon lisäksi lukutaidon riittävyyttä nykymaailman tarpeisiin. Tavoitteena on, että kaikki maailman nuoret saavuttaisivat tarvitsemansa toiminnallisen luku- ja laskutaidon. Maailmassa on yhä 781 miljoonaa lukutaidotonta aikuista. Suomessa on kansainvälisen aikuisten osaamistutkimuksen mukaan lähes 600 000 aikuista, joilla on nyky-yhteiskunnan vaatimuksiin nähden heikko luku- tai laskutaito.

Lisätietoja:

Kansainvälisten asiain johtaja Jaana Palojärvi (OKM), puh 040-511 6897 Neuvonantaja Jussi Karakoski, puh 040-731 4514

Lisää tietoa UNESCOn sivuilla