Hyppää sisältöön

EU-komission nuorisotakuun viestintäkampanja käyntiin

opetus- ja kulttuuriministeriö
Julkaisuajankohta 11.3.2015 14.57
Uutinen

Opetus- ja kulttuuriministeriö käynnistää yhdessä sosiaali- ja terveysministeriön sekä työ- ja elinkeinoministeriön kanssa EU-komission nuorisotakuuseen perustuvan tiedotuskampanjan.

Euroopan komission ja EU-maiden tavoitteena on varmistaa, että eurooppalaiset nuoret löytävät tiensä työelämään tai pääsevät koulutukseen, joka auttaa työllistymään. Kampanja kohdistetaan erityisesti ns. NEET-nuoriin, eli niihin, jotka eivät tällä hetkellä ole ole koulutuksessa, työssä, työharjoittelussa tai tarvitsevat kuntoutuspalveluja.

Komission tukeman nuorisotakuu-kampanjan toteuttavat tänä keväänä erityisesti etsivän nuorisotyön asiantuntijat, jotka auttavat nuoria siirtymään koulutuksen tai työpajatoiminnan kautta työelämään.  Tietoa nuorisotakuusta tarvitsevat paitsi nuoret myös nuorten parissa toimivat. Etsivän nuorisotyön ammattilaiset ja muut nuorten kanssa toimivat saavat tietoa omilla koulutuspäivillään Turussa 10. ja 11. maaliskuuta, Espoossa 26. ja 27. maaliskuuta ja Seinäjoella 15. ja 16 huhtikuuta.

Nuoria puhutellaan myös suoraan kohdistamalla heille mainontaa nuorisotakuusta sekä radiossa että sosiaalisessa mediassa.

Suomessa kampanjan teema on "Ota kolme askelta työelämään". Askeleet ovat: ota yhteyttä, tapaa asiantuntija ja tehdään yhdessä suunnitelma.

Kevään ja kesän aikana toteuttavan kampanjan tarkoitus on pilotoida EU-maissa myöhemmin toteutettavaa viestintäkampanjaa ja se toteutetaan yhdessä viestintätoimistojen kanssa. Suomen lisäksi pilottikampanjaan osallistuvat Latvia, Romania ja Portugali.

Tutustu kevään kampanjaan nuorisotakuun verkkosivuilla