Lasten toivomia harrastustunteja tuetaan lähes 2 miljoonalla
Opetus- ja kulttuuriministeri Sanni Grahn-Laasonen on myöntänyt 1 060 400 euroa taiteen ja kulttuurin harrastustuntien järjestämiseen peruskoululaisille koulupäivän yhteydessä. Lisäksi ministeri myönsi 800 000 euroa taiteen perusopetuksen saatavuuden parantamiseen. Avustusta sai 92 hanketta.
Saimme alkuvuodesta järjestämäämme valtakunnalliseen kyselyyn vastauksen 120 000 koululaiselta heidän kiinnostuksestaan taiteen, kulttuurin ja liikunnan harrastamiseen. Kyselyn tulokset siirtyvät nyt käytäntöön. Lasten toiveiden huomioiminen ja lasten kuuleminen näkyi hakemuksissa. Lapsille järjestetään heidän toiveidensa mukaista laadukasta taide- ja kulttuuritoimintaa. Taiteen perusopetuksen järjestäjät tarjoavat myös muun muassa monimuotoisia matalan kynnyksen musiikkiharrastuksia ammattitaitoisen opettajan ohjauksessa. Harrastustunneissa ovat monipuolisesti edustettuna taiteen ja kulttuurin alat kuten parkour, tanssi, valokuvaus, elokuva, sirkus, kuvataide ja kulttuuriperintö, sanoo opetus- ja kulttuuriministeri Sanni Grahn-Laasonen.
Kärkihankkeen tavoitteena on lisätä peruskoululaisten tasavertaisia mahdollisuuksia harrastaa taidetta ja kulttuuria harrastustunneilla koulupäivän yhteydessä sekä varhaiskasvatusikäisten lasten taide- ja kulttuuriosallistumista. Avustuksilla tuetaan taiteen ja kulttuurin alojen ammattilaisten ohjaamaa harrastustoimintaa ja lasten omatoimista harrastamista koulupäivän yhteydessä.
Lisäksi seitsemässä hankkeessa avustusta myönnettiin harrastustuntien lisäksi innovatiivisten sisältöjen kehittämiseen ja levittämiseen. Taiteen perusopetuksen järjestäjät puolestaan laajentavat toimintaansa varhaisiän kasvatukseen, luovat uusia toimintamalleja ja rakentavat eri taiteenalojen yhteistyötä.
Harrastustunnit perustuvat lasten kuulemiseen
Hankkeilta edellytettiin, että harrastustunnit on järjestetty lasten kuulemisessa ilmaiseman kiinnostuksen pohjalta. Harrastustunteja viedään niihin kouluihin, jotka osallistuivat opetus- ja kulttuuriministeriön valtakunnalliseen kyselyyn tai joissa lasten kiinnostus taiteen ja kulttuurin aloihin on selvitetty muulla tavoin.
Harrastustuntien ohjaamisesta ja sisällöstä vastaa taide- ja kulttuurialan ammattilainen ja toiminta on laadukasta, tavoitteellista ja lapsilähtöistä. Toiminnan tulee olla säännöllistä ja viikoittaista sekä kestää vähintään yhden lukuvuoden (vähintään 30 harrastustuntia lukuvuodessa). Taiteen perusopetuksen osalta ovat mahdollisia myös lyhyemmät projektit ja produktiot. Avustukset myönnettiin taiteen ja kulttuurin toimijoille (lastenkulttuurikeskukset, kunnat ja taiteen ja kulttuurin alojen toimijat) ja taiteen perusopetuksen järjestäjille.
On hienoa, että tällä ensimmäisellä hakukierroksella kunnat ovat tarttuneet tähän tilaisuuteen lisätä lasten harrastusmahdollisuuksia koulupäivän yhteydessä. Kuntien hankkeissa on loistavasti koottu yhteen kunnan taide- ja kulttuuriosaamista ja haettu pysyviä
Enontekiö
Espoo
Forssa
Hattula
Heinola
Heinävesi
Helsinki
Hyvinkää
Hämeenlinna
Ilmajoki
Janakkala
Joensuu
Joroinen
Juankoski
Jyväskylä
Kajaani
Kemijärvi
Kemiönsaari
Kerava
Kirkkonummi
Kittilä
Kokkola
Kontiolahti
Kuopio
Kurikka
Laihia
Lahti
Lapinlahti
Lappeenranta
Lempäälä
Lohja
Loviisa
Luoto
Maalahti
Mikkeli
Mustasaari
Mäntsälä
Nakkila
Nurmijärvi
Oulu
Paimio
Pietarsaari
Pori
Porvoo
Punkalaidun
Raasepori
Raisio
Rantasalmi
Rautavaara
Riihimäki
Rovaniemi
Salo
Sastamala
Seinäjoki
Siilinjärvi
Sipoo
Sulkava
Taipalsaari
Tammela
Tampere
Turku
Ulvila
Vaasa
Valtimo
Vantaa
Varkaus
Vieremä
· Lastenkulttuurin saatavuuden parantaminen
· Taiteen perusopetuksen saatavuuden parantaminen
Lisätietoja:
- erityisavustaja Matias Marttinen (opetus- ja kulttuuriministerin lehdistösuhteet), p. 044 269 3113
- neuvotteleva virkamies Iina Berden (taiteen ja kulttuurin kärkihanke, lastenkulttuuri) p. 0295 3 30069
- ylitarkastaja Tiina Kavilo (taiteen ja kulttuurin kärkihanke, taiteen perusopetus) p. 0295 3 30149