Hyppää sisältöön

Gustafsson: Peruskoulun tavoitteet vielä saavuttamatta

opetus- ja kulttuuriministeriö
Julkaisuajankohta 31.8.2012 12.00
Tiedote -

Opetusministeri Jukka Gustafsson keskittyi koulutuksen tasa-arvoon ja peruskoulun tavoitteisiin puhuessaan Peruskoulu 40 vuotta -juhlaseminaarissa Rovaniemellä. - Parhaaseen koulutukseen sisältyy se, että itseluottamus ja usko omaan kehitykseen säilyy, sillä se on se voima, jonka varaan kaikki koulun jälkeinen jatkuva opiskelu, henkinen kasvu rakentuu, ministeri siteerasi peruskoulun isää, opetusministeri ja kouluhallituksen ylijohtaja R. H. Oittista neljän vuosikymmenen takaa. - Peruskoulun keskeisin tavoite, koulutuksellinen tasa-arvo, on meillä toteutunut siinä määrin hyvin, että taustan vaikutus oppimistuloksiin on meillä PISA-maiden pienimpiä ja sekä huippujen määrä että heikkojen vähäisyys maailman kärkeä. Yhteiskunnassamme myös koetaan laajasti, että peruskoulu on kaikille yhteinen ja tasa-arvoinen koulu, Gustafsson korosti. Arvioidessaan peruskoulun alkuperäisten tavoitteiden toteutumista piti ministeri arviota synkempänä.

- Tavoitteena oli, että sosiaalinen tausta ei vaikuta koulupolkuun. Lukutaidossa ero parhaiden ja heikoimpien koulujen välillä vastaa tuoreimman PISAn mukaan kahden ja puolen vuoden oppimista. Helsingissä me voimme ennustaa koulun matematiikan tulokset 65 prosenttisesti vain tietämällä kuinka suuri osuus oppilaiden isistä on ylioppilaita. Espoossa osuus on 72 %, Turussa 85 %. Nämä luvut saattavat olla maailman parhaita, mutta en haluaisi nähdä Oittisen ilmettä, jos tässä tilanteessa toteaisin, että homma on valmis, peruskoulu on saavuttanut tavoitteensa, Gustafsson avasi koulun tilaa ja tavoitteita. Hän myös painotti olevansa toiveikas tulevaisuuden suhteen ja viittasi hallituksen päättämiin ja valmistelemiin toimiin erojen kaventamiseksi.
– Hallitus on yksimielisesti linjannut, että koulujen eriytyminen estetään ja tavoittelee kuntien rahoituksen uudistamista siten, että koulujen toimintaympäristö huomioidaan kuntien perusopetukseen saamissa resursseissa, ministeri korosti.

- Eilen päättyneessä budjettiriihessä päätettiin, että ensi vuonna opetusryhmien pienentämiseen suunnataan 60 miljoonaa euroa. Summa on kaksinkertainen vuoteen 2011 verrattuna. Tämä osaltaan varmistaa, että jokainen lapsi ja nuori saa jokaisessa peruskoulussa laadukkaan opetuksen ja koulutuksen. Lisää toimia koulujen erojen kaventamiseksi valmistellaan ensimmäistä kertaa laadittavaan koulutuksellisen tasa-arvon toimenpideohjelmaan, joka tulee valtioneuvoston käsittelyyn tämän vuoden joulukuussa, Gustafsson eritteli toimia.

- Peruskoulu ei tarvitse uutta suuntaa. Sille asettamissamme tavoitteissa riittää työtä vielä vuosikymmeniksi. Kuten peruskoulun rakentajat, me tavoittelemme yhteiskuntaa, jossa oppilaan tausta ei ennusta koulutukseen pääsyä oppimistuloksia. John F. Kennedyä mukaillen: Me emme tee näitä asioita, koska ne ovat helppoja vaan koska ne ovat vaikeita. Koska niiden toteuttaminen saa käyttöön kaiken kykymme, energiamme ja taitomme. Ja me aiomme onnistua, Gustafsson päätti puheensa.

Lisätietoja: erityisavustaja Aleksi Kalenius, puh. 040 125 1032

Opetusministeri Jukka Gustafsson peruskoulun historiaa ja nykytilaa käsittelevässä juhlaseminaarissa perjantaina 31.8.2012 kello 15 Rovaniemen kaupungintalon valtuustosali, Hallituskatu 7, Rovaniemi

Jukka Gustafsson