Hyppää sisältöön

Selvityshenkilöt esittävät vanhempien koulutustaustaa perusopetuksen rahoitusmittariksi

opetus- ja kulttuuriministeriö
Julkaisuajankohta 28.5.2012 6.30
Tiedote -

Koulujen toimintaympäristön haasteellisuutta kuvaavia indikaattoreita pohtineet selvitysmiehet esittävät perusopetukseen uutta rahoitusmittaria, jonka tarkoituksena on ottaa huomioon koululaisten vanhempien koulutustausta. Uusi koulutusindikaattori perustuisi niiden 30?5 4-vuotiaiden kuntalaisten määrään, joilla ei ole peruskoulun jälkeen suoritettua tutkintoa.

Selvitys liittyy hallituksen tavoitteeseen estää koulujen eriytyminen ja vähentää väestöryhmien välisiä eroja oppimistuloksissa. Koulujen väliset erot ovat kasvaneet voimakkaasti 2000-luvulla, ja hallituksen tavoitteena on puolittaa ero vuoteen 2020 mennessä. Esitetty mittari perustuu hallitusohjelmaan, jonka mukaan valtionosuusuudistuksessa tavoitteena on, että perusopetuksen rahoitus jatkossa perustuisi nykyistä enemmän perusopetuksen toimintaympäristöä kuvaaviin indikaattoreihin, esimerkiksi kunnan maahanmuuttajien väestöosuuteen, aikuisväestön koulutustasoon sekä työttömyysasteeseen.

Selvityshenkilöiden mukaan perusopetusta antavissa kouluissa on havaittu sellaista oppimistulosten eriytymistä, joka on ilmeisessä yhteydessä vanhempien koulutustaustaan. Selvityshenkilöt tutkimusprofessori Ritva Jakku-Sihvonen ja erikoistutkija Jorma Kuusela luovuttivat raporttinsa opetusministeri Jukka Gustafssonille 28. toukokuuta.

- Koulujen eriytyminen on tämän päivän koulutuspolitiikan suurimpia ongelmia. Toimintaympäristön huomioiminen rahoituksessa on nähdäkseni välttämätöntä, jotta voimme antaa kaikille lapsille näiden koulussa tarvitseman tuen ja turvata kaikkien lasten yhtäläiset oikeudet ja mahdollisuudet, opetusministeri Gustafsson sanoi raportin luovutustilaisuudessa.

Selvityshenkilöiden mukaan kesällä 2012 käynnistyvässä valtionosuusjärjestelmän uudistamisessa perusopetuksen valtionosuuden tulee edelleen perustua oppilasmääriin ja kuntakohtaisesti määräytyviin korotuksiin. Selvityshenkilöiden mukaan yläkouluissa annettavan opetuksen kalliimpi hinta tulee edelleen ottaa huomioon valtionosuuden määräytymisessä.

Perusopetuksen aika – selvitys koulujen toimintaympäristöä kuvaavista indikaattoreista

---
Lisätietoja:
- Erityisavustaja Aleksi Kalenius, puh. 040 125 1032
- Selvistyhenkilöt:
- Ritva Jakku-Sihvonen, puh. 0295 3 31078
- Jorma Kuusela, puh. 0295 3 31113

Kuntien valtionosuusjärjestelmä muodostuu valtiovarainministeriön hallinnoimasta peruspalveluiden valtionosuudesta ja opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnoimasta opetus- ja kulttuuritoimen valtionosuudesta. Opetus- ja kulttuuritoimen rahoitusjärjestelmä toimii osana kuntien valtionosuusjärjestelmää kattaen myös yksityiset koulutuksen järjestäjät ja kuntayhtymät. Opetus- ja kulttuuriministeriö myöntää esi- ja perusopetukseen rahoitusta sellaiseen toimintaan, jota valtiovarainministeriön hallinnoima kuntien ikäluokkapohjainen valtionosuus ei kata.