Hyppää sisältöön

Euroopan neuvoston opetusministerit: Laadukas koulutus kaikkien ulottuville

opetus- ja kulttuuriministeriö
Julkaisuajankohta 26.4.2013 9.59
Tiedote -

Opetusministeri Jukka Gustafsson isännöi parhaillaan Helsingissä järjestettävää Euroopan neuvoston (EN) opetusministerien kokousta. Kokoukseen osallistuu 20:n opetusministerin lisäksi EN:n pääsihteeri Thorbjørn Jagland. Pääpuhujina ovat eduskunnan puhemies Eero Heinäluoma ja koulutuksesta vastaava Euroopan komissaari Androulla Vassiliou.

EN:n 24.opetusministerikokouksessa Helsingissä opetusministerit linjaavat Euroopan neuvoston lähivuosien työtä koulutussektorilla. Teemana on Hallinto ja laadukas koulutus.

Avatessaan kokouksen Euroopan neuvoston pääsihteeri Thorbjørn Jagland totesi, että demokratiaa ei voi olla ilman hyvää koulutusta ja työlleen omistautuneita opettajia. "Suomi on tässä suhteessa johtajana maailmalla. Tämä kokous auttaa jakamaan hyviä käytäntöjä, joilla edistetään koulutuksen tasa-arvoisuutta ja syrjimättömyyttä."

Kokouksen puheenjohtajana toiminut opetusministeri Jukka Gustafsson pitää kokouksen aiheita tärkeinä Euroopan tulevaisuudelle.

"Laadukas koulutus ja hyvä hallinto luovat perustan ihmisoikeuksien, moniarvoisen demokratian ja oikeusvaltioperiaatteen turvaamiselle ja kehittämiselle. Tätä perustaa tulee vahvistaa eurooppalaisella yhteistyöllä", Gustafsson korostaa.

Avajaispuheessaan opetusministeri Gustafsson korosti koulutusjärjestelmän tasa-arvoisuutta. Laadukas koulutusjärjestelmä ei syrji ketään ja se antaa kaikille samanlaiset mahdollisuudet.

"Pidän tärkeänä, että sitoudumme kehittämään koulutusta ja kansallisia koulutusjärjestelmiämme siten, että kaikille turvataan mahdollisuudet laadukkaaseen koulutukseen. Kaikille turvataan riittävät tiedot ja taidot aktiiviseen kansalaisuuteen ja työmarkkinoilla menestymiseen."

"Suomalaisen perusopetuksen tavoitteet ovat hyvin linjassa kokouksen teemojen kanssa. On tärkeä miettiä, miten koulutus parhaiten tukee oppilaiden kasvua ihmisyyteen ja eettisesti vastuukykyiseen yhteiskunnan jäsenyyteen sekä antaa heille elämässä tarpeellisia tietoja ja taitoja", sanoo ministeri Gustafsson.

"Suomalaisen peruskoulun suuri haaste on saada koulun ja kodin yhteistyö toimimaan onnistuneesti", toteaa puhemies Eero Heinäluoma puheessaan.

"Koulutus on ollut yksi tärkeimmistä johtotähdistä Suomen kansallisesta syntymästä asti. Mielestäni peruskoulujärjestelmän menestyksen syitä on kolme. Koulu tarjoaa opetuksen kaikille. Ketään ei jätetä syrjään, vaikka ilmenisi oppimisvaikeuksia. Toinen ilmeinen syy on opettajakunta. Opettajien ammatti on arvostettu ja koulutus on yliopistotasoinen. Kolmantena syynä voidaan mainita Suomen suhteellisen homogeeninen kulttuuri."

"Menestys ei ole itsestään selvää. Erityinen kysymys on hyvä oppimisympäristö kouluissa. Hyvä koulu vaatii onnistuneen yhteistyön koululaisten vanhempien kanssa. Mikäli vanhemmat suhtautuvat välinpitämättömästi lastensa opiskeluun tai heidän arvonsa poikkeavat koulun yhteisistä hyväksytyistä arvoista, yhteistyön on vaikeampi onnistua", sanoi Heinäluoma.

Komissaari Androulla Vassilioun mukaan koulutuslaitoksen uudistamisen ja hallinnoinnin keskeisenä tavoitteena tulisi olla se että kaikkien kansalaisten on mahdollista päästä laadukkaaseen koulutukseen. "Jatkuvasti kansainvälisten luokitusten kärkeen sijoittunut Suomi on esimerkillään osoittanut että koulutus voi olla yhtä aikaa laadukasta, tehokastaja kaikkien saatavilla."

"Koulutusjärjestelmässämme annetun opetuksen on paremmin vastattava työmarkkinoiden tarpeita: on opetettava taitoja joille on kysyntää," hän toteaa.

Perjantaina aamupäivällä opetusministerit ja komissaari vierailivat helsinkiläisissä kouluissa. Kouluissa heillä oli mahdollisuus tavata suomalaisia opettajia ja oppilaita, sekä tutustua koulujärjestelmään paikan päällä.

Lauantaina ministerien odotetaan hyväksyvän julistuksen, jolla he sitoutuvat kehittämään koulutusta ja kansallisia koulutusjärjestelmiään siten, että kaikille turvataan mahdollisuudet laadukkaaseen koulutukseen.

Lähivuosien eurooppalaisen yhteistyön painopisteitä ovat eettisten ja hyvien toimintatapojen edistäminen sekä demokraattisen kulttuurin ja osallistumisen lisääminen koulutuksessa. Tavoitteisiin pyritään muun muassa hyvien käytäntöjen levittämisellä sekä kehittämällä kansallisten opetussuunnitelmien tueksi suuntaviivat, joilla voidaan edistää demokratiaa ja kulttuurien välistä dialogia koulutuksessa.

Kokoukseen osallistuu 20 opetusasioista vastaavaa ministeriä sekä 13 varaministeriä ja valtiosihteeriä. Yhteensä kokous tuo Helsinkiin noin 200 kokousvierasta.

Lisätietoja:
- opetusneuvos Maija Innola, OKM, puh. 0295 3 30120
- ylitarkastaja Anna Mikander, OKM, puh. 0295 3 30213
- johtaja Daniel Höltgen, Euroopan neuvosto, puh. +33 6 68 29 87 51, [email protected]


Euroopan neuvosto (EN) on 47 jäsenmaan järjestö, jonka tehtävä on ihmisoikeuksien, demokratian ja oikeusvaltioperiaatteen turvaaminen ja kehittäminen. Suomi on ollut EN:n jäsen vuodesta 1989 lähtien.

Kokouksen verkkosivut: http://www.coe.int/t/dg4/education/standingconf/