Hyppää sisältöön

Yksityinen kopiointi edellisen vuoden tasolla

opetus- ja kulttuuriministeriö
Julkaisuajankohta 3.7.2018 15.23
Uutinen
Musiikin suoratoistopalvelu on käytössä lähes 2 miljoonalla suomalaisella. Kuva: Mostphotos

Kaikkiaan noin miljoona suomalaista kopioi musiikkia, elokuvia ja tv-ohjelmia yksityiseen käyttöön. Tämä selviää tuoreesta seurantatutkimuksesta. Laillisen yksityisen kopioinnin piiriin kuuluvaa musiikki- ja videomateriaalia kopioi alle neljännes 15-79-vuotiaista suomalaisista. Kopioijien määrä on laskenut viimeisten vuosien aikana.

Yksityisen kopioinnin kokonaismäärä vuositasolla on noin 242-264 miljoonaa kappaletta musiikki- ja videotiedostoja. Kotitalouksissa tapahtuvan kopioinnin kokonaismäärä (sisältäen myös muun kuin hyvitettävän yksityisen kopioinnin) on vuositasolla noin 418 miljoonaa tiedostoa (15-79-vuotiaat).

Matkapuhelin ja tietokone ovat edelleen yleisimmät laitteet, joihin musiikkia kopioidaan. Videomateriaalia kopioitaessa yleisin laite on edellisten vuosien tavoin digiboksi.

Musiikin ja AV-sisällön suoratoistopalvelujen, musiikin ja videotiedostojen tallennuspalveluiden ja netti-TV:n käyttö on edelleen kasvanut. Musiikkia kuunnellaan ja videoita katsellaan edelleen myös perinteisillä tavoilla.

Kaksi viidestä musiikkia kopioineesta hankkisi musiikin jostakin maksullisesta lähteestä, jos kopiointimahdollisuutta ei olisi. Videotiedostoja hankkisi maksullisista lähteistä alle viidennes aineistoa kopioineista, jos kopiointimahdollisuutta ei olisi.

Tutkimuksen mukaan tietokone on yksityisessä käytössä lähes 3,9 miljoonalla 15-79–vuotiaalla suomalaisella, matkapuhelin, johon voi tallentaa musiikkia, yli 3,6 miljoonalla ja USB-muistitikku lähes 3,4 miljoonalla. Tablet-laitteita on lähes 2,7 miljoonalla suomalaisella. Erillinen MP3-soitin/iPod on käytössä alle 1,2 miljoonalla suomalaisella.

Musiikin suoratoistopalvelu Spotify tai jokin muu vastaava palvelu on käytössä lähes 2 miljoonalla suomalaisella. Viime vuonna käyttäjiä oli yli 1,8 miljoonaa.

Verkossa sijaitsevia tiedostojen tallennuspalveluita (kuten Dropbox, Google Drive, Apple iCloud, Microsoft Skydrive jne.) käyttää jo lähes 2,3 miljoonaa suomalaista. Netflix, HBO Nordic, Viaplay tai joku muu kuukausimaksullinen on käytössä jo lähes 2 miljoonalla suomalaisella. TV-ohjelmien verkkotallennuspalveluja, kuten Elisa Viihde, Sonera Viihde tai jonkin muu vastaava, käyttää yli miljoona suomalaista.

Musiikki- ja videopalveluja koskevat luvut eivät kuvaa palvelujen asiakasmääriä. Palvelu voi olla vastaajan käytössä esimerkiksi samassa kotitaloudessa asuvan henkilön tilaamana.

Radio on edelleen ylivoimaisesti suosituin musiikinkuuntelukanava

Tutkimuksessa selvitettiin myös suomalaisten kulutuskäyttäytymistä musiikin ja videomateriaalin kulutuksen osalta. Radio on edelleen ylivoimaisesti suosituin musiikinkuuntelukanava. Youtube ja fyysiset äänitteet ovat seuraavaksi yleisimmät musiikin kulutusmuodot. Musiikkia viikoittain kuuntelevien keskuudessa Youtubea käytetään selvästi enemmän kuin fyysisiä äänitteitä.

Suomalaisista 92 % katsoo televisiolähetyksiä ainakin joskus suorina lähetyksinä. Netti-TV –lähetyksiä katsoo 74 % suomalaisista. Digiboksitallenteita katsoo 38 % 15-79–vuotiaista suomalaisista. Netti-TV:n, verkko-tallennuspalvelujen ja VOD streaming -palvelujen (esim. Netflix) käyttäjistä 92 % katsoo televisiota myös suorina lähetyksinä. Ko. palvelujen käyttäjät tallentavat TV-sisältöjä digiboksille useammin kuin suomalaiset yleisesti. Tuloksista on edelleen nähtävissä laitteiden ja palvelujen ristikkäiskäyttö.

Perinteisiä musiikin ja videomateriaalin kulutustapoja käytetään edelleen uudempien laitteiden ja palvelujen rinnalla.

Graafisen aineiston kopiointi

Graafista aineistoa on viimeisen vuoden aikana kopioinut (tallentanut/tulostanut/valokopioinut/skannannut) yksityiseen käyttöön kolme neljästä suomalaisesta. Eniten tallennustapahtumia on digitaalisesta paperille tulostuksissa sekä digitaalisesta digitaaliseksi tallennuksissa.

Graafista aineistoa (kirja, lehtiartikkeli, kuva, nuotit tms.) ainakin joskus kopioineista 36 % tulosti, 29 % valokopioi, 19 % tallensi ja 13 % skannasi aineistoa viimeisellä kopiointikerralla. Viimeksi yksityiseen käyttöön tulostettu tai tallennettu graafinen aineisto on ollut useimmin lomake (19 %), valokuva (19 %), oppimateriaali (12 %) tai ruokaohje/resepti (10 %).

- - -

Tutkimuksen päätavoitteena oli selvittää musiikki- ja videoaineiston osalta yksityisen kopioinnin kokonaismäärää Suomessa.

Vastaavaa tietoa kerättiin edellisen kerran 2017 Taloustutkimuksen toimesta. Tutkimus tarjoaa myös laajan kuvan suomalaisten viihde-elektroniikkalaitteiden käytöstä sekä suomalaisten kulutuskäyttäytymisestä musiikin ja videomateriaalin kulutuksen osalta. Tutkimuksessa selvitettiin myös musiikki- ja videomateriaalin kopioimisesta aiheutuvaa haittaa. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin graafisen aineiston yksityistä kopiointia.

Kyselytutkimus toteutettiin opetus- ja kulttuuriministeriön toimeksiannosta.

Yksityinen kopiointi 2018 -tutkimuksen päätulokset (PDF)

Tutkimusraportti. Yksityinen kopiointi 2018 (PDF)