Hyppää sisältöön

Kvalitetspris för yrkesutbildning år 2020 till Mellersta Nylands samkommun för utbildning och vuxenutbildningscentralen i Tammerfors

undervisnings- och kulturministeriet
Utgivningsdatum 25.11.2020 9.12 | Publicerad på svenska 1.12.2020 kl. 9.56
Pressmeddelande
Ammatillisen koulutuksen opiskelijoita työn ääressä

Undervisnings- och kulturministeriet har beviljat två anordnare av yrkesutbildning kvalitetspris för yrkesutbildning år 2020: Mellersta Nylands samkommun för utbildning Keuda och vuxenutbildningscentralen i Tammerfors TAKK. Dessutom beviljades institutet Perho Liiketalousopisto Oy ett hedersomnämnande. Priserna delades ut av undervisningsminister Li Andersson.

Temat för tävlingen i år var kvalitetssäkring och helhetskvaliteten på anordnandet av utbildningen.
 
Genom kvalitetspriset uppmuntras anordnare av yrkesutbildning att utvärdera och förbättra verksamhetens kvalitet. Målet är att hitta bästa praxis, som andra organisationer kan ha som bas för sitt  lärande och att främja anseendet och attraktionskraften för samt kännedomen om yrkesutbildning.

- Det finländska samhället behöver högklassig yrkesutbildning och det breda kunnande den ger.  I och med den snabba tekniska omvälvningen ökar betydelsen av högklassig utbildning. Jag hoppas att de utbildningsanordnare som nu belönas sprider bästa praxis vidare och bidrar till att stärka det finländska kunnandet, säger undervisningsminister Li Andersson.

Genom kvalitetspriset uppmuntras anordnare av yrkesutbildning att utvärdera och förbättra verksamhetens kvalitet. Målet är att hitta bästa praxis som andra organisationer kan ha som bas för sitt  lärande och att främja anseendet och attraktionskraften för samt kännedomen om yrkesutbildning.

Mer information: 
Undervisningsrådet Jukka Lehtinen, tfn 02953 30183

****
Prismotiveringar:

Mellersta Nylands utbildningssamkommun Keuda


Mellersta Nylands samkommun för utbildning Keuda är en yrkesläroanstalt med utbildning inom flera branscher. Utbildningsutbudet omfattar sammanlagt 79 yrkesexamina. Dessutom ordnar läroanstalten utbildning som handleder för yrkesutbildning (VALMA), grundläggande utbildning för vuxna samt folkhögskoleutbildning. Keuda har också en utvidgad uppgift att ordna läroavtalsutbildning. Keuda verkar inom medlemskommunernas (Träskända, Kervo, Mäntsälä, Nurmijärvi, Borgnäs, Sibbo och Tusby) influensområde och har 12 olika verksamhetsställen som bildar fyra campus. Volymen på verksamheten är över 6 300 studerandeår och personalstyrkan totalt cirka 650 personer, av vilka närapå 400 arbetar inom  undervisning.

Planeringen av verksamheten har sin utgångspunkt i en strategi som revideras vart fjärde år. Värderingarna och visionen i strategin omsätts i praktiken via utvecklingsprogram som i sin tur styr de , konkreta åtgärder som vidtas inom respektive ansvarsområde eller team. I beredningen av strategin engageras olika intressentgrupper, personalen och de studerande på bred front, vilket har bidragit till att skapa en vi-anda inom Keuda. Keuda förnyar aktivt verksamheten och har en systematisk utvecklingsstrategi. Atmosfären inom arbets- och studiemiljön är förtroendefull och positiv. Keuda har ett starkt partnerskapsnätverk, och läroanstalten är  välkänd som en förnyare på riksnivå.

Kvalitetssäkringen har utvecklats målmedvetet och framgångsrikt i enlighet med rekommendationerna för kvalitetssäkring och kvalitetsstrategin för yrkesutbildning. Kvalitetssäkringen bygger på strukturer och verksamhetsmodeller som genuint framgår på alla organisationsnivåer och påverkar organisationens vardag. Kvalitetstänket genomsyrar all verksamhet. För att säkerställa gemensamma verksamhetsmodeller och verksamhetssätt har Keuda skapat heltäckande anvisningar som omfattar såväl riktlinjer, beskrivningar av verksamhetsprocesserna som annan dokumentering. Keuda utnyttjar olika informationsresurs- och rapporteringslösningar på ett mångsidigt sätt i uppföljningen av information som gäller utvärderingar och resultat. Avancerade strukturer för en kunskapsbaserad ledning samt regelbundna diskussioner om vad man lyckats med gör det möjligt att ta fram aktuell information om verksamhetens resultat för organisationens bruk. Dessa främjar och upprätthåller också organisationens utvecklade kvalitetskultur.

Keuda använder sig på ett mångsidigt sätt av mätare och olika bedömningssätt för att utvärdera verksamheten och prestationsförmågan. Verksamhetsmodellerna för den kunskapsbaserade ledningen vidareutvecklas för att stödja tillgängligheten till informationen om resultaten och bättre kunna utnyttja den. De resultat- och utvärderingsuppgifter som samlats in behandlas öppet med olika aktörer, och med detta som utgångspunkt genomförs olika utvecklingsåtgärder fördomsfritt. Keuda identifierar också utvecklingsobjekt och arbetar aktivt för dem. Som exempel kan nämnas att Keuda identifierat människans centrala roll i framtagandet och behandlingen av information och eftersträvar att öka allas förståelse för informationens betydelse som en del av den vardagliga verksamheten.

Tampereen Aikuiskoulutussäätiö sr, Tampereen Aikuiskoulutuskeskus (TAKK)

Vuxenutbildningscentralen i Tammerfors, Tampereen Aikuiskoulutuskeskus (TAKK) är en yrkesläroanstalt på andra stadiet som förvaltas av stiftelsen Tampereen Aikuiskoulutussäätiö sr och där beslutanderätten utövas av företrädare utsedda av Tammerfors stad, Tammerfors handelskammare och arbetslivet inom Tammerfors ekonomiska region. TAKK erbjuder utbildning för 78 olika examina. Utbildningsområdena är maskin- och elteknik, logistik, byggande och husteknik, affärsverksamhet, välmåendetjänster och servicebranschen. TAKK genomför också arbetskraftsutbildning, integrationsutbildning och en utvidgad uppgift att ordna läroavtalsutbildning. Vid TAKK studerar årligen cirka 12 000 studerande, som i regel är vuxenstuderande. År 2019 bestod personalen snitt av 213 anställda inom undervisning och övrig personal, av vilka 153  inom undervisning.

TAKK:s verksamhetsidé är att ge kompetens för framtida arbetsuppgifter. Det centrala i TAKK: s verksamhet är att förstå den snabba omvälvningen i arbetslivet, lösa kompetensutmaningar och se till matchningen mellan arbetsplatser och kompetens. Enligt strategin är en snabb reaktionsförmåga den viktigaste konkurrensfördelen för TAKK. Genom den försöksinriktade atmosfär som skapats inom arbetsgemenskapen främjas lärande och kreativitet, vilket bidrar till TAKK:s förmåga att agera smidigt.

Strategin styr serviceutbudet och utvecklandet av det så att det motsvarar de studerandes och arbetslivets individuella behov. I praktiken styrs verksamheten av TAKK:s värderingar: att vara en pålitlig partner och en modig föregångare.

Vid TAKK har kvaliteten tilltagit så att den genomsyrar hela organisationskulturen. Kontinuerliga förbättringar genomförs systematiskt genom en övergripande kvalitetssäkring som inkluderar ledningen, personalen, de studerande, arbetslivet och andra externa parter. Verksamhetsmodellerna har definierats som processer som fungerar som verktyg i vardagen, och verktyg för att utveckla verksamheten. Kvalitativ och kvantitativ prognostisering görs inte bara inom partnerskapsnätverken, utan också  i ett kundgränssnitt där man genomför behovsorienterade och skräddarsydda lösningar med tanke på arbetslivet   Genom en kunskapsbaserad ledning och forskningssamarbeten förbättras kvaliteten på organisationens verksamhet och den pedagogiska ledningen. Man har identifierat de viktigaste indikatorerna för kvalitetsuppföljning, och med hjälp av dem och andra verksamhetsmodeller som utvecklats kan man även identifiera olika utvecklingsobjekt.

Inom TAKK ingår kvalitetssäkringen i  vars och ens arbete. Personalens kompetens i kvalitetssäkring utvecklas systematiskt och alla involveras i kvalitetsarbetet, såsom att definiera olika processer samt genom själv- och interna utvärderingar. Resultaten används för att kontinuerligt förbättra kvaliteten. Också projektverksamheten bidrar till genomförandet av strategin och till kvalitetsarbetet. Det är utmärkt att organisationens interna kompetens och sakkunskap används i utvecklingsarbetet. TAKK:s prestationsförmåga och resultat är goda, som bl.a. responsen från de studerande och arbetslivet, invandrarutbildningens samhälleliga genomslagskraft samt sysselsättningen bland dem som deltagit i arbetskraftsutbildningen. Resultaten främjas av en högklassig studiehandledning och karriärhandledning.

Kvalitetskulturen förtjänar ett särskilt omnämnande, liksom det intensiva och omfattande samarbetet  med arbetslivet som TAKK bedriver med en platt hierarki, vilket tillför ett mervärde för arbetslivet och samarbetsparterna.

Perho Liiketalousopisto Oy

Affärsinstitutet Perho Liiketalousopisto Oy är ett Helsingforsbaserat aktiebolag som specialiserat sig på att ordna yrkesutbildning och tjänster som stöder den, och har läroanstalter i Tölö och Malm. Institutet erbjuder examensinriktad utbildning inom restaurang-, catering-, turism- och affärsbranschen. År 2019 studerade 1 600 årsstuderande vid institutet, och av dem avlade 1 216  yrkesinriktad grundexamen. Inom Perho PRO studerade 384 för yrkes- eller specialyrkesexamen eller avlade andra tilläggsutbildningar.

Vid institutet betraktar man en hållbar framtid och en hållbar livsstil på ett övergripande sätt, och det är en central prioritering i verksamheten. Att främjandet av en hållbar framtid genomsyrar all verksamhet framgick av det som sades av ledningen, personalen, de studerande samt arbetslivs- och andra intressentgrupper. De studerandes och personalens välbefinnande har identifierats, och består av ansvarstagande, ömsesidig uppskattning, serviceanda och att var och en vet vad den ansvarar för och vilken uppgift den har.  Värderingarna manifesteras i praktiska handlingar i läroanstaltens vardag och i de val som styr undervisningen.  De studerande är mycket nöjda med studierna.

Att på ett övergripande sätt systematiskt bidra till en hållbar framtid är ett särdrag för Perho Liiketalousopisto och fungerar på ett föredömligt sätt.

Att institutet använder sig av flera goda, välfungerande och innovativa metoder indikerar att reaktionsförmågan är god samt såväl kreativitet som utvecklings- och utvecklingspotential. De förändringar som företagits har letts genom att de anställda utmanats och involverats att aktivt delta i utvecklingen av sitt eget arbete. Personalen har möjligheter att stärka sin kompetens, att använda sig av ett försöksinriktat verksamhetssätt och till mångsidigt samarbete med olika intressentgrupper.   I organisationen och dess verksamhet, inklusive samarbetet med intressentgrupperna, syns det ekosociala bildningsmålet och den uppskattning som visas alla aktörer.

Perho Liiketalousopisto använder sig av en verksamhetsmodell för kontinuerlig förbättring. Institutet vidareutvecklar en utbildningsmodell som beaktar hållbar utveckling och har samtidigt förbundit sig att utbilda ansvarsfulla yrkespersoner för framtiden, som ska bli ambassadörer för hållbar gastronomi och turism när de utexamineras.

Li Andersson Utbildning Yrkesutbildning