Hyppää sisältöön

Valtakunnallinen tutoropettajapäivä kokoaa 600 tutoropettajaa Hämeenlinnan Aulangolle

opetus- ja kulttuuriministeriö
Julkaisuajankohta 19.3.2019 11.41
Tiedote

Valtakunnallinen tutoropettajapäivä 2019 järjestetään ITK-konferenssin yhteydessä 20.3.2019 Hämeenlinnan Aulangolla. Päivän tavoitteena on saattaa tutoropettajia, opetuksen kehittäjiä ja opetushallintoa yhteen jakamaan ajatuksia, ideoita ja kokemuksia tutortoiminnasta.

Vuonna 2016 käynnistetyllä valtakunnallisella tutoropettajatoiminnalla on tuettu kansallisesti pedagogiikan uudistamista ja uusien opetussuunnitelmien käyttöönottoa. Vuosien 2016–2018 aikana tutoropettajatoimintaa on rahoitettu Opetushallituksen kautta yhteensä 24,8 miljoonalla eurolla.

Tutoropettajat ovat opettajia, jotka oman opetustyön ohessa vertaiskouluttavat muita opettajia esimerkiksi tieto- ja viestintäteknologian käytössä. Tutoropettajapäivälle osallistuu 600 tutoropettajaa eri puolilta Suomea.

Aulangolla tavoitteena on innostava ja rento tapahtuma. Päivän pääpuhujat ovat opetusministeri Sanni Grahn-Laasonen ja Suomen koripallomaajoukkueen päävalmentaja Henrik Dettmann. Päivän aikana opetusministeri palkitsee myös ensimmäistä kertaa valittavan vuoden tutoropettajan.

Tutoropettajapäivän keskeisintä antia ovat yli 20 työpajaa, jotka toteutetaan opettajalta opettajalle. Työpajoissa pureudutaan tutoropettajien erilaisiin tehtäväkuviin, tutoropettajatoiminnan eri tyyppisiin paikallisiin ja alueellisiin toimintamalleihin, oppilasagenttitoimintaan sekä moniin opetuksen digitaalisiin työvälineisiin ja sovelluksiin. Työpajojen tarkemmat sisältökuvaukset löytyvät ohjelmasta. Työpajojen lisäksi osallistujat pääsevät tutustumaan yli 40 yrityksen esittelypisteisiin.

Päivän järjestelyistä vastaavat yhteistyössä Hämeenlinnan kaupunki, Suomen eOppimiskeskus, Tampereen yliopisto ja Opetushallitus.

Tutoropettajat antavat vertaistukea ja edistävät digioppimista

Suomen peruskouluissa toimii noin 2 200 tutoropettajaa, jotka tukevat uutta pedagogiikkaa ja edistävät opetuksen digitalisaatiota. Selvitysten mukaan tutoropettajatoiminta koetaan vaikuttavana tapana toteuttaa opettajien työuran aikaista täydennyskoulutusta.

Opetushallituksen kartoituksen perusteella tutoropettajien työtehtävät keskittyvät pääasiassa kolmeen teemaan: digioppimisen edistämiseen, vertaistuen antamiseen ja opetussuunnitelman toimeenpanoon. Tutoropettajien toimenkuvissa voi siis esiintyä varsin laajaa vaihtelua, mutta se onkin yksi toiminnan vahvuuksista. Tukea voidaan tarjota joustavasti sinne, missä sitä kulloinkin tarvitaan.

Hallituksen Uusi peruskoulu -kärkihankkeen tavoitteena on ollut uudistaa peruskoulua, vahvistaa opettajien osaamista ja tukea koulujen yhteisöllistä toimintakulttuuria vertaistuen, esimerkiksi tutoropettajatoiminnan avulla. Muita toimenpiteitä ovat olleet muun muassa Liikkuva koulu -ohjelman laajentaminen valtakunnalliseksi sekä kieltenopiskelun lisääminen ja monipuolistaminen.

ITK-konferenssi järjestetään nyt jo 30. kerran ja se on suurin ja merkittävin digitaalisen opetuksen konferenssi Suomessa ja pohjoismaissa. Tänä vuonna tapahtumaan osallistuu yli 2 000 digitaalisen opetuksen kehittäjää, opettajaa ja muuta opetusteknologiasta kiinnostunutta toimijaa.

Lisätietoa

Digikehittämispäällikkö Jari Harvio, Hämeenlinnan kaupunki, puh. 050 5947 883, [email protected]

Kehittäjäopettaja Sami Heino, Hämeenlinnan kaupunki, puh. 03 6213 552, [email protected]

Tutkimusjohtaja Jarmo Viteli, Tampereen yliopisto, puh. 0500 731 237, [email protected],

Toiminnanjohtaja Titi Tamminen, Suomen eOppimiskeskus ry, puh.040 869 6306, [email protected] 

Erityisasiantuntija Matti Ranta, Opetushallitus, puh. 029 533 1537, [email protected]

Opetusneuvos Kimmo Koskinen Opetushallitus, puh. 029 533 1107, [email protected]

Opetusministerin erityisavustaja Juho Mäki-Lohiluoma (ministerin haastattelupyynnöt), puh. 050 475 3395

Projektipäällikkö Sanna Vahtivuori-Hänninen, Uusi peruskoulu -ohjelma, opetus- ja kulttuuriministeriö, puh. 029 533 0134, [email protected] 

Koulutus Kärkihankkeet Sanni Grahn-Laasonen Yleissivistävä koulutus