Hyppää sisältöön

Erityisavustukset yleisiin taidetta ja kulttuuria edistäviin hankkeisiin

Yleiset taiteen ja kulttuurin hankeavustukset on tarkoitettu kulttuuripolitiikan edistämisen kannalta merkityksellisiin ja tarkoitukseltaan rajattuihin hankkeisiin, joihin ei voida myöntää avustusta muista opetus- ja kulttuuriministeriön, Taiteen edistämiskeskuksen, Museoviraston tai Suomen elokuvasäätiön käytössä olevista määrärahoista.

Avustukset myönnetään erityisavustuksina.

Avustusten hakuaika on ympäri vuoden. Avustuspäätökset pyritään tekemään vähintään kolme kertaa vuodessa.

Hakemusten käsittelyaika on noin 1-5 kuukautta riippuen siitä, milloin hakemus on saapunut opetus- ja kulttuuriministeriöön ja milloin päätökset ministeriössä tehdään.

Avustuksiin sovelletaan valtionavustuslakia 688/2001.

Avustusta voivat hakea oikeuskelpoiset yhteisöt ja säätiöt. Avustusta ei voida myöntää yksityishenkilöille tai työryhmille. Avustusta ei pääsääntöisesti myönnetä, jos hakija on saanut samaan hankkeeseen avustusta opetus- ja kulttuuriministeriöstä, Taiteen edistämiskeskuksesta, Museovirastosta tai Suomen elokuvasäätiöstä.

Avustuksella edistetään hallituksen kulttuuripoliittista tavoitetta parantaa taiteen ja kulttuurin saavutettavuutta sekä opetus- ja kulttuuriministeriön kulttuuripolitiikan strategian 2025 tavoitteita parantaa luovan työn ja tuotannon edellytyksiä, edistää eri väestöryhmien osallistumista ja osallisuutta kulttuurin sekä vahvistaa kulttuurin perustaa.

Avustusta haetaan opetus- ja kulttuuriministeriön asiointipalvelussa. Jos se ei ole mahdollista, ota yhteyttä avustuksesta lisätietoja antavaan virkamieheen.

Hakijan tulee huomioida, ettei hakemusta pysty lähettämään asiointipalveluun määräajan umpeutumisen jälkeen. Vastuu hakemuksen saapumisesta määräaikaan mennessä on hakijalla.

Asiointipalvelun käyttöohjeet

Asiointipalvelun käyttö edellyttää yhteisöasiakkailta Y-tunnusta, vahvaa sähköistä tunnistusta sekä Katso- tai Suomi.fi-valtuuksien käyttöä. Palveluun kirjaudutaan Digi- ja väestötietoviraston Suomi.fi-tunnistuksen kautta henkilökohtaisella pankkitunnisteella, mobiilivarmenteella tai varmennekortilla.

Hakija täyttää asiointipalvelussa olevan hakulomakkeen, liittää siihen lomakkeen yhteydessä pyydetyt liitteet ja toimittaa hakemuksen asiointipalvelun kautta ministeriölle. Ministeriö lähettää päätöksen hakijalle asiointipalveluun.

Hakija tekee asiointipalvelussa mahdolliset hakemuksen täydennykset ja päätöksen muutospyynnöt. Hakija tekee myös selvitykset asiointipalvelussa.

Asiointipalvelun käyttöohje 
Lisätietoja OKM:n verkkosivuilla  
Suomi.fi-ohjeet ja tuki
Katso-palvelun ohjeet

Avustukset ovat harkinnanvaraisia. Hakemusten arviointi ja keskinäinen vertailu perustuvat kokonaisarviointiin, jossa otetaan huomioon seuraavat perusteet:

1. Hakukohtaiset myöntöperusteet

Avustuksen myöntämistä harkittaessa arvioidaan hankkeen merkittävyyttä määrärahalle asetettujen tavoitteiden, hankkeen toteuttamisen tarpeellisuuden ja ajankohtaisuuden näkökulmista, eli millä tavalla avustettava hanke edistää hallituksen kulttuuripoliittisia ja opetus- ja kulttuuriministeriön kulttuuripolitiikan strategian 2025 tavoitteita.

Hankesuunnitelmasta tulee ilmetä, millaisella aikataululla ja miten hanke on suunniteltu toteutettavan, millaisia toimenpiteitä on tarkoitus toteuttaa, miten tavoitteiden toteutumista seurataan ja millaisia vaikutuksia hankkeella saavutetaan.

Mikäli hakija saa opetus- ja kulttuuriministeriöltä tai Taiteen edistämiskeskukselta yleisavustusta toimintaansa, hakemuksessa tulee selkeästi tuoda ilmi ne seikat, joiden perusteella hanketta ei voida toteuttaa myönnetyllä yleisavustuksella. Hakemuksessa on myös lueteltava hankkeeseen haettavat tai jo myönnetyt julkiset avustukset, joita voivat olla muiden ministeriöiden ja niiden alaisten virastojen tai kuntien avustukset. Lisäksi on lueteltava hankkeeseen saatu muu kuin julkinen rahoitus sekä oma rahoitus.

Muu rahoitus voidaan katsoa eduksi hakemuksia arvioitaessa.

2.    Yleiset perusteet

Opetus- ja kulttuuriministeriö pyrkii strategiansa mukaisesti vaikuttamaan siihen, että kaikkien kyvyt ja osaaminen vahvistuvat; että yhteiskuntaa uudistetaan luovalla, tutkivalla ja vastuullisella toiminnalla; ja että merkityksellisen elämän edellytykset turvataan yhdenvertaisesti. OKM:n strategia on luettavissa verkkosivuilta.

Hakemusten arvioinnissa ja vertailussa voidaan siten katsoa eduksi, jos toiminta tai hanke osaltaan edistää tasa-arvoa, yhdenvertaisuutta, osallisuutta, keskinäistä kunnioitusta ja kestävää kehitystä OKM:n strategian toimintalupauksen mukaisesti.

3.    Valtionavustuslain mukaiset yleiset edellytykset

Opetus- ja kulttuuriministeriö voi myöntää avustusta vain, jos valtionavustuslain mukaiset avustuksen myöntämisen yleiset edellytykset täyttyvät. Ministeriö ottaa yleiset edellytykset huomioon myös avustuksen määrää harkittaessa.

Valtionavustuksen myöntämisen yleisiä edellytyksiä ovat (valtionavustuslain 7 § 1 mom.):

  • Tarkoitus, johon valtionavustusta haetaan, on yhteiskunnallisesti hyväksyttävä.
  • Avustuksen myöntäminen on perusteltua valtionavustuksen käytölle asetettujen tavoitteiden kannalta.
  • Avustuksen myöntäminen on tarpeellista, kun otetaan huomioon hakijan saama muu julkinen tuki sekä hankkeen tai toiminnan laatu ja laajuus.
  • Valtionavustuksen myöntäminen vääristää vain vähän kilpailua ja markkinoiden toimintaa.

Jos avustus kohdistuu palkkakustannuksiin, voidaan avustus myöntää vain erityisen painavasta syystä jos avustuksen saaja on saanut rangaistuksen luvattoman ulkomaisen työvoiman käytöstä (valtionavustuslain 7 § 2 mom.).

4.    Esteitä avustuksen myöntämiselle

Jos hakija on saanut aiemmin avustuksia ministeriöltä, sen tulee huolehtia, että avustuspäätöksissä edellytetyt selvitykset avustusten käytöstä on tehty määräaikaan mennessä. Ministeriö hylkää hakemuksen, jos hakija on olennaisesti laiminlyönyt velvollisuuttaan antaa ministeriölle tietoja aiemmin myönnettyjen avustusten käytön valvontaa varten.

Avustusta saa käyttää vain siihen tarkoitukseen, johon se on myönnetty.

Opetus- ja kulttuuriministeriön myöntämä avustus voi kattaa enintään avustuspäätöksessä määritellyn osuuden avustettavan toiminnan tai hankkeen toteutuneista kokonaiskustannuksista. Avustuksen hyväksyttävät kustannukset määritellään avustuspäätöksessä ja sen liitteessä.

Hyväksyttäviksi kustannuksiksi luetaan palkoista tai palkkioista kutakin palkansaajaa kohden enintään määrä, joka vastaa 80 000 euron vuosipalkkaa lakisääteisine sivukuluineen. Palkka voidaan maksaa rahapalkkana tai luontoisetuina.

Avustuksen saajan taloudenhoito ja hallinto on järjestettävä asianmukaisesti.

Avustuksen käytöstä on tehtävä selvitys viimeistään päätöksessä mainittuna päivänä.

Avustuksen saajalta edellytetään kustannuspaikkakohtaista talousraportointia, jos kyseessä on erityisavustus tai yleisavustus osaan toiminnasta.

Opetus- ja kulttuuriministeriöllä on oikeus tehdä valtionavustuksen saajan talouteen ja toimintaan kohdistuvia tarkastuksia, jotka ovat tarpeellisia valtionavustuksen maksamisessa ja käytön valvonnassa (valtionavustuslain 16 §).

Avustuksen saajan tulee selvittää, onko sillä velvollisuus noudattaa hankintalainsäädäntöä, ja ottaa tämä toiminnassaan huomioon. Myös valtioon, kuntiin tai seurakuntiin kuulumaton avustuksen saaja voi olla velvollinen kilpailuttamaan hankintansa noudattaen hankintalain mukaisia menettelyitä.

  • Jos avustuksen saaja täyttää julkisoikeudellisen laitoksen tunnusmerkit (esim. rahoituksesta yli puolet on julkista rahoitusta), avustuksen saajan tulee noudattaa hankintalakia kaikissa hankinnoissaan.
  • Jos avustuksen saaja saa avustusta tiettyyn hankintaan yli 50 % hankinnan arvosta, saajan on tässä hankinnassa noudatettava hankintalakia.
    (Laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista 1397/2016).

Opetus- ja kulttuuriministeriö on linjannut, että avustuksen saajan tulee pyytää tarjous useammalta kuin yhdeltä toimittajalta sellaisissa tavara- ja palveluhankinnoissa, jotka alittavat kansallisen kynnysarvon mutta joiden arvo ilman arvonlisäveroa ylittää 20 000 euroa.

Avustuksen käyttöön liittyy myös muita ehtoja ja rajoituksia. Katso avustusten ehdot ja rajoitukset kokonaisuudessaan.

Avustusten käytöstä on tehtävä selvitys viimeistään päätöksessä mainittuna päivänä. Selvitykseen sisältyy sekä talousraportointi että tuloksellisuusraportointi. Avustuksen saajalta edellytetään kustannuspaikkakohtaista talousraportointia, jos kyseessä on erityisavustus tai yleisavustus osaan toiminnasta.

Asiointipalvelussa haetuista ja myönnetyistä avustuksista selvitykset tehdään OKM:n asiointipalvelussa.

Paperilomakkeella haetuista avustuksista tehdään selvitykset ministeriölle avustussivulta linkitetyllä erillisellä selvitysomakkeella.

2019 I  2018

Haussa nyt

Hakuaika vuodelle 2020
2.1.2020 - 31.12.2020 16:15

Lisätietoja

Kulttuuriasiainneuvos Leena Laaksonen, puhelin 0295 3 30175, [email protected]

Katso myös opetus- ja kulttuuriministeriön opas valtionavustusten hakemisesta, käytöstä ja käytön valvonnasta: http://minedu.fi/avustukset