Hyppää sisältöön

Opetus- ja kulttuuriministeri Grahn-Laasonen: Yritykset vauhdittamaan koulujen oppimisympäristöjen uudistamista

opetus- ja kulttuuriministeriö
Julkaisuajankohta 20.10.2015 13.45
Tiedote

Koulutuksen päättäjät ja koulutusalan yritykset keskustelivat tulevaisuuden oppimisen ja koulutuspolitiikan tarpeista ja opetusteknologian mahdollisuuksista OKM:n, OECD:n ja Euroopan komission järjestämässä Global Education Industry Summit -kokouksessa 19. - 20.10. Kokous järjestettiin Helsingissä.
 

Opetus- ja kulttuuriministeri Sanni Grahn-Laasosen mukaan digitalisaatiota valjastetaan tukemaan oppimista ja koulutuksen kehittämistä Suomessa.

- Perusopetuksen uudistaminen ja digioppimisen vahvistaminen on yksi koulutuksen tärkeimmistä kärkihankkeista, jota hallitus tukee 121 miljoonan euron panostuksella. Kärkihankkeella tuetaan uuden pedagogiikan ja uusien oppimisympäristöjen ottamista käyttöön kouluissamme. Lisäksi panostamme opettajiimme uudistamalla ja lisäämällä opettajien täydennyskoulutusta. Kyseessä on suurin yksittäinen panostus koulutuksen uudistamiseksi tulevina vuosina, Grahn-Laasonen painotti.

Grahn-Laasosen mukaan uusien oppimisympäristöjen ja uuden oppimisen kehittämisessä yksityisillä yrityksillä on paljon annettavaa julkisen sektorin kehityksen vauhdittajaksi.

- Siirtyminen liitutauluajasta digiaikaan on iso urakka kouluillemme. Olemassa olevia oppimisympäristöjä ei voida suoraan digitalisoida, vaan on kehitettävä kokonaan uudenlaisia ratkaisuja. Näiden oppimisympäristöjen kehittäminen edellyttää tiivistä vuorovaikutusta elinkeinoelämän kanssa, Grahn-Laasonen totesi.

Grahn-Laasonen totesi uuden oppimisen merkitsevän isoa muutosta koulutuksemme rakenteisiin ja ajattelutapaan.

-Digitaalisuuden mahdollisuuksien hyödyntäminen edellyttää muutoksia koulutuksen sisällöissä ja koulujen toiminnassa, teknisiä alustoja ja ratkaisuja. Oppimisympäristöjä ja opiskelijapalveluita on kehitettävä kaikilla koulutusasteilla.

Opettajankoulutuksen uudistaminen vastaamaan digiajan haasteita on kaikkein tärkeintä, sillä korkeasti koulutetut opettajamme tekevät muutoksen luokkahuoneissa. Myös digitalisaatioon liittyvää tutkimusta on vahvistettava, sanoo Grahn-Laasonen.

Grahn-Laasosen mukaan Suomen koulutusjärjestelmässä otetaan isoja harppauksia eteenpäin digioppimisessa. Ylioppilaskirjoitukset sähköistetään asteittain kevääseen 2019 mennessä. Ensi elokuussa voimaan astuvissa perusopetuksen uusissa opetussuunnitelmissa huomioidaan vahvasti uuden ajan oppimisen taitojen vahvistaminen ja tieto- ja viestintätekniikka, mukaan lukien koodaaminen.

- Uudistuksen lähtökohtana eivät kuitenkaan saa olla pelkät tekniset ratkaisut, vaan oppiminen ja uudenlaisen pedagogiikan kehittäminen. Uudet opetussuunnitelmat vahvistavat koulujen uutta pedagogiikkaa jo ensi syksynä, Grahn-Laasonen totesi.
_ _ _

Ministeritason globaali GEIS-kokous järjestettiin nyt ensimmäistä kertaa. Suomi toimi kokouksen järjestäjänä yhdessä OECD:n ja EU:n komission kanssa. Kokoukseen osallistui 22 maata. Seuraava kokous järjestetään vuonna 2016 Israelissa.

Lisätietoja:
- erityisavustaja Matias Marttinen, p. 044 269 3113, [email protected]