Hyppää sisältöön

Ministeri Grahn-Laasonen kansainvälisessä ISTP-kokouksessa: Opettajien oikeudesta ammatilliseen kehittymiseen pidettävä kiinni

opetus- ja kulttuuriministeriö
Julkaisuajankohta 4.3.2016 13.54
Tiedote

Opetus- ja kulttuuriministeri Sanni Grahn-Laasonen osallistui torstaina ja perjantaina Berliinissä International Summit on the Teaching Profession (ISTP) kokoukseen.

Kansallisten opettajajärjestöjen ja koulutuksen johtavien maiden opetusministereiden yhteisessä kokouksessa pohdittiin koulutuksen tulevaisuutta ja opettajien roolin muutosta. Kokouksen aiheina olivat opettajan osaaminen ja ammatillinen kehittyminen. Kokouksen järjesti jo kuudetta kertaa OECD yhdessä opettajajärjestöjen kattojärjestö Education International (EI) Saksan opetusministeriön kanssa.

Grahn-Laasonen ja OAJ:n puheenjohtaja Olli Luukkainen nostivat esiin suomalaisen laadukkaan opettajankoulutuksen ja ammatin korkean arvostuksen.

- Opettajan ammatti on Suomessa arvostettu ja vetovoimainen. Opettajat ovat suomalaisen koulutusjärjestelmän iso vahvuus. Opettajilla on korkea koulutus, korkea osaaminen ja laaja pedagoginen vapaus. Korostin, että Suomessa isossa kuvassa niin poliitikot kuin vanhemmatkin luottavat opettajien ammattitaitoon ja antavat heille vapauden tehdä työtään, johon heillä on korkea koulutus. Se herättää maailmalla suurta ihastusta - ja tästä vahvuudesta meidän on pidettävä kiinni, Grahn-Laasonen sanoo.

Ministeri esitteli kokouksessa Suomessa toimintansa aloittaneen opettajankoulutusfoorumin tavoitteita. Foorumin tehtävänä on laatia esitykset opettajien perus- ja täydennyskoulutuksen uudistamiseksi elokuuhun 2016 mennessä.

- Opettajilla on oltava mahdollisuus säännöllisesti kehittyä ammatissaan nopeasti muuttuvassa maailmassa. Olen antanut foorumille tehtäväksi selvittää, miten jokaiselle opettajalle voidaan tarjota mahdollisuuksia oman osaamisensa kehittämiseen läpi työuran, toteaa Grahn-Laasonen.

Ministeri muistutti, että suomalaista koulutusjärjestelmää uudistetaan tällä hetkellä kaikilla tasoilla.

- Opettajankoulutus on yksi osa peruskoulun uudistamista. Opettajankoulutuksen lisäksi uudistamme pedagogiikkaa, oppimisympäristöjä ja kehitämme opetuksen digitalisaatiota. Sitä ei tehdä ylhäältä sanellen, vaan yhdessä ja jälleen luottaen korkeasti koulutettuihin opettajiimme ja opettajankoulutukseen. Tavoitteena on parantaa oppimistuloksia, vastata tulevaisuuden osaamistarpeisiin ja tehdä oppimisesta innostavaa läpi elämän, sanoo ministeri Grahn-Laasonen.

- Lukion uudistaminen etenee kokeilujen kautta. Lukion tuntijakokokeilulla lisätään valinnaisuutta opinnoissa ja yksilöllisiä opintopolkuja. Kokeiluja aloitetaan myös lukioiden ja korkeakoulujen yhteistyössä, jotta nuoret voivat kurkistaa jatko-opintoihin ja suorittaa mahdollisesti jo korkeakouluopintoja lukion aikana. Iso harppaus tapahtuu jo syksyllä, kun ensimmäiset sähköiset ylioppilaskokeet järjestetään, Grahn-Laasonen toteaa.

Ministerin mukana kokoukseen osallistuivat Opetusalan ammattijärjestön puheenjohtaja Olli Luukkainen ja kv. koordinaattori Anders Rusk, Tieteentekijöiden liiton puheenjohtaja Petri Koikkalainen ja yliopistonlehtori Seppo Sainio Helsingin yliopistosta. Lisäksi kokoukseen osallistui opetusministeri tai varaopetusministeri 24 maasta, muut osallistujat edustivat kansallisia ja kansainvälisiä opettajajärjestöjä, koulutuksen tutkimusorganisaatioita sekä alueellisia opetusviranomaisia.

Lisätietoja: kansainvälisten asiain johtaja Jaana Palojärvi, puh. 02953 30242

Lisätietoja konferenssista: http://www.istp2016.org/