Liikkuva opiskelu -avustuksilla tuetaan liikuntain (390/2015), Valtioneuvoston liikuntapoliittisen selonteon (2018) ja hallitusohjelman (2019) liikunnalliseen elämäntapaan liittyvien linjausten sekä erityisesti Liikkuva opiskelu -ohjelman toimeenpanoa.
Avustuksen tavoitteena on lisätä opiskelijoiden fyysistä aktiivisuutta ja opiskelukykyä kehittämällä liikunnallista toimintakulttuuria toisen asteen oppilaitoksissa. Erityisenä tavoitteena on vähän liikkuvien opiskelijoiden fyysisen aktiivisuuden lisääminen.
Tavoitteiden toteuttamisessa tulee liikuntalain mukaisesti olla lähtökohtana sukupuolten tasa-arvo ja yhdenvertaisuus. Hankkeissa tulee kiinnittää erityistä huomiota toiminnan esteettömyyteen ja saavutettavuuteen sekä soveltavan liikunnan mahdollisuuksiin. Hakemuksessa tulee kuvata miten hankkeen toiminnalla ja odotettavissa olevilla tuloksilla edistetään opiskelijoiden tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta.
Liikkuva opiskelu -ohjelmassa opiskelukyvyn edistämisellä tarkoitetaan oppimisen, opintojen sujumisen ja hyvinvoinnin parantamista kehollisin, toiminnallisin ja liikunnallisin keinoin. Opiskelukyky on opiskelijan työkykyä. Liikkuva opiskelu -toiminnalla voidaan tukea esimerkiksi opiskelijan opiskeluyhteisöön kiinnittymistä, ryhmäytymistä, yhteisöllisyyttä, sosiaalisia suhteita, jaksamista ja hyvinvointia sekä tarjota ilon, osallisuuden, oppimisen ja pystyvyyden kokemuksia.
Oppilaitoksen liikunnallisella toimintakulttuurilla tarkoitetaan henkilöstön ja opiskelijoiden asenteita, toimintaa ja osaamista sekä oppilaitoksen olosuhteita, rakenteita, toimintatapoja ja johtamista. Aktiivista toimintakulttuuria tulee kehittää yhdessä opiskelijoiden ja henkilöstön kanssa. Kehittämisen tulee olla suunnitelmallista ja organisoitua. Kehittämistyön tuloksia tulee seurata ja arvioida. Keskeistä kehittämisessä on toiminnan integroituminen oppilaitoksen ja opiskelijoiden arkeen, laaja-alainen kehittäminen ja yhdessä tekeminen. Johdon tulee olla sitoutunut hankkeen toteuttamiseen (ks. Johdon tarkistuslista.)
Koulutuksen järjestäjä koordinoi hanketta kehittämällä toimintaa tukevia rakenteita, toimintatapoja ja yhteistyötä yli oppilaitos- ja sektorirajojen. Jokainen hanke voi kehittää aktiivista toimintakulttuuria omalla tavallaan, organisaation omien tarpeiden ja toiveiden pohjalta. Kehittämiskohteiden tunnistamiseksi kannattaa hyödyntää Liikkuva koulu Nykytilan arviointi -työkalua. Toimenpiteet voivat kohdistua esimerkiksi henkilöstön ja opiskelijoiden osaamisen kehittämiseen ja asenteiden muuttamiseen, fyysisen aktiivisuuden lisäämiseen oppitunneilla ja opiskelupäivän aikana sekä oppilaitoksen ulko- ja sisäolosuhteiden muuttamiseen fyysiseen aktiivisuuteen kannustavimmiksi. Toiminnan toteutuksessa on keskeistä opiskelijoiden osallisuuden, oppimisen ja opiskelun edistäminen.
Vaikuttavan toiminnan aikaansaamiseksi tulee toteuttaa useita toimenpiteitä ja integroida toiminta osaksi oppilaitoksen ja opiskelijoiden arkea. Hankkeessa voidaan mallintaa aiempia hyviä käytäntöjä sekä kehittää uusia toimintamalleja.
Liikkuva opiskelu -ohjausryhmän mukaan keskeisiä menestystekijöitä ovat:
1. Liikkuva opiskelu -toiminnan organisointiin kohdistuvat toimenpiteet
- Kehitetään aktiivista toimintakulttuuria vaikuttamalla henkilöstön ja opiskelijoiden asenteisiin, toimintaan ja osaamiseen sekä oppilaitoksen olosuhteisiin (sisä- ja ulkotiloissa), rakenteisiin, toimintatapoihin ja johtamiseen
- Osallistetaan opiskelijoita ja henkilöstöä toiminnan suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa
- Edistetään Liikkuva opiskelu -toiminnassa yhdenvertaisuutta, tasa-arvoa, saavutettavuutta ja esteettömyyttä
2. Opetukseen kohdistuvat toimenpiteet
- Vähennetään istumista ja paikallaanoloa sekä staattisia työasentoja
- Pidetään opetuksessa liikettä lisääviä taukoja
- Käytetään liikettä lisääviä toiminnallisia menetelmiä
- Hyödynnetään teknologiaa liikkumisen lisäämiseksi
3. Oppilaitokseen ja opiskelijoihin kohdistuvat toimenpiteet
- Kehitetään oppilaitoksen olosuhteita niin, että ne kannustavat fyysiseen aktiivisuuteen ja asentojen vaihteluun, ja lisäävät opiskelupäivän aikaisen liikkumisen mahdollisuuksia
- Lisätään liikuntatilojen käyttöä opetuksesta vapaana aikana
- Kehitetään vähän liikkuvien opiskelijoiden tunnistamista ja heille tarjottavaa tukea
- Kehitetään opiskelijoiden vertaisliikuttamista (esim. liikuntatutorit, -agentit tai -aktivaattorit)
- Kehitetään liikkumisen ja liikunnan harrastamisen mahdollisuuksia opiskelupäivän yhteydessä
- Kannustetaan opiskelijoita fyysisesti aktiivisiin opiskelumatkoihin
- Hyödynnetään tapahtumia ja tempauksia liikkumisen ja opiskelukyvyn lisäämisessä
- Edistetään opiskelukykyä hyödyntämällä liikkumista opiskeluyhteisöön kiinnittymisen, yhteisöllisyyden, jaksamisen ja palautumisen sekä opiskeluinnon tukemisessa
4. Yhteistyöhön kohdistuvat toimenpiteet
- Tehdään moniammatillista yhteistyötä liikkumisen ja opiskelukyvyn edistämiseksi
- Kehitetään Liikkuva opiskelu -toimintaa yhteistyössä opiskeluterveydenhuollon kanssa ja osana yhteisöllistä opiskeluhuoltoa
- Koulutuksen järjestäjä kehittää hankkeen sisäistä yhteistyötä ja edistää hankkeen toimijoiden sitoutumista.
- Koulutuksen järjestäjä tekee laaja-alaista yhteistyötä eri sidosryhmien kanssa, kuten muiden oppilaitosten, järjestöjen ja liikuntaseurojen sekä kunnan eri toimialojen kanssa (esim. nuoriso-, liikunta- ja tekninen toimi)