Hyppää sisältöön

Lapset kaipasivat Turussa lisää toimintaa koulun jälkeisiin iltapäiviin

Opetus- ja kulttuuriministeriö 5.11.2019 10.52
Kuva: Katarina Koch
Kuva: Katarina Koch

Opetusministeri Li Andersson vieraili maanantaina 4.11. Turussa Varissuon koululla keskustelemassa perusopetuksesta osana koulutuspoliittisenselonteon valmistelua. Paikalla oli koulun opettajia ja oppilaita antamassa evästyksiä aiheeseen.

Varissuon koulussa ulkomaalaistaustaisten oppilaiden määrä lähentelee tällä hetkellä jo 90 prosenttia. Keskustelu painottuikin siihen, miten tilanne vaikuttaa oppimiseen.

Oppimistulokset ovat koulun opettajien mukaan heikentyneet selvästi 20 vuodessa. Kun aiemmin kantaväestön osuus oli 2/3, maahanmuuttajataustaiset oppivat suomen kieltä nopeammin ja paremmin. Nyt ns. vertaisoppiminen suomalaislapsilta on vähentynyt. Suomen kielen osaaminen on heikompaa. Tämä taas vaikuttaa lähes kaikkeen oppimiseen.

Ministeri Li Anderssonin mukaan tulevaisuudessa kunta- ja asuntopoliittisin ratkaisuin pitäisikin vaikuttaa siihen, ettei synny alueita, joiden kouluissa yli puolet on ulkomaalaistaustaisia.

Rehtori Nana Lammen mukaan kouluyhteisössä kaikki tuntevat toisensa ja se on vahvuus. Maahanmuuttajalapset ovat erittäin innokkaita ja motivoituneita oppimaan. Vanhemmat ovat kiitollisia opetuksesta ja osallistuvat koulun tapahtumiin mielellään.

Ministeri sai terveisiä myös koulun oppilaskunnan edustajilta. Lapset toivoivat koulupäivän jälkeiseen aikaan mm. lisää kerhoja ja harrastusmahdollisuuksia, kuten käsityökerhoa, liikuntakerhoa ja satukerhoa. Myös lisää aikuisia kouluun mm. läksyparkkien hoitoon toivottiin.

Kuvia 4.11. tilaisuudesta Flickrissä.

Seuraa Twitterissä: #koulutusselonteko2020

Koulutus Li Andersson Yleissivistävä koulutus