Hyppää sisältöön

Spetsprojektstöd ska möjliggöra konsthobby för barn och unga i 650 skolor och 80 daghem

undervisnings- och kulturministeriet
Utgivningsdatum 14.6.2018 9.24
Pressmeddelande

Minister Sampo Terho har beviljat 2,4 miljoner euro för hobbytimmar för barn och unga i låg- och högstadiet samt i daghemmen. Under nästa läsår 2018-2019 kommer 30 000 barn och unga i hela landet att kunna delta i hobbyverksamhet. Understödet beviljas till totalt 83 projekt.

-I och med spetsprojektstödet förbättras barns och ungas möjligheter till hobbyverksamhet. Chansen för att intresset för en hobby ska väckas är störst då man beaktar vad de unga själva önskar i fråga om hobbyutbudet, så som vi nu har gjort, sammanfattar minister Sampo Terho.

I regeringens spetsprojekt lyfter man fram hobbytimmar inom konst och kultur som en del av barnens skoldag och småbarnspedagogiken. Hobbytimmarna baserar sig på skolspecifik information som samlats in genom enkäter och hörandetillfällen om vilka hobbyer som intresserar eleverna. Till exempel kommer man nästa år att kunna idka parkour, arkitektur och körsång i kommuner där det inte tidigare var möjligt.

En bred grupp aktörer inom konst- och kulturfostran står för innehållet i hobbyverksamheten. Dessa idkar också ett tätt samarbete. På så sätt får deltagarna samtidigt färdigheter och erfarenheter från flera konstområden.

I över en tredjedel av projekten, dvs. i 29 projekt,  är det frågan om hobbyverksamhet för högstadieelever.

-Spetsprojektets hobbyverksamhet och det riksomfattande hobbypasset kompletterar varandra och ger särskilt högstadieelever möjligheter och sätt att delta i hobbyverksamhet. En tredjedel av högstadieeleverna saknar en hobby eller så har verksamheten upphört trots att intresset finns.  I ansökningsprocessen betonade vi projekt i högstadierna och i år kom det in rekordmånga ansökningar i just den kategorin, sade minister Terho.

Som en del av spetsprojektet kör försöksprojekten Den nyfikna klassen  igång i september. Inom ramen för projektet arbetar man med elevernas kreativa och kritiska tänkande under lärotimmarna och hobbytimmarna, som ett samarbete mellan lärare och professionella inom konstbranschen.

- Jag förväntar mig mycket av det här oerhört aktuella initiativet. Projektet bygger på forskning som OECD tagit fram. Det kommer att bedrivas forskning inom projektet och Finlands första resultat blir färdiga om ett år. Skolornas intresse för att delta i vårt pilotprojekt översteg våra förväntningar, berättar Terho.

Försöket Den nyfikna klassen hänför sig till OECD:s forskningsprojekt om kreativt och kritiskt tänkande. Att stärka barns och unga förmåga till kreativt och kritiskt tänkande samt ett tätare samarbete mellan utbildning och kultur är en del av de riktlinjer och mål för utbildning, kultur och ungdomsområdet som Europeiska kommissionen publicerade i slutet av förra månaden.

Mer information:

- Hanna Koskimies, överinspektör, [email protected], tfn 02953 30048
- Iina Berden, konsultativ tjänsteman, [email protected], tfn 02953 30069

Allmänbildande utbildning Kultur Sampo Terho Spetsprojekt Utbildning