Avustukset ovat harkinnanvaraisia. Hakemusten arviointi ja keskinäinen vertailu perustuvat kokonaisarviointiin, jossa otetaan huomioon seuraavat perusteet:
1. Hakukohtaiset myöntöperusteet
Avustusta voidaan myöntää kunnalle, joka järjestää kaikille vuonna 2015 syntyneille lapsille 20 tuntia maksutonta varhaiskasvatuslain mukaista varhaiskasvatusta viikossa. Kokeilu alkaa 1.8.2020 ja päättyy 31.7.2021.
Avustusta saa käyttää vain kompensoimaan 5-vuotiaille järjestettävän 20 tunnin maksuttoman varhaiskasvatuksen aiheuttamaa asiakasmaksutulojen vähenemistä. Opetus- ja kulttuuriministeriön myöntämän avustuksen määrä kattaa vähintään 50 prosenttia toteutuneesta asiakasmaksutulojen vähenemisestä.
Kunnalla tulee olla mahdollisuus tarjota kaikille vuonna 2020 5 vuotta täyttäville lapsille maksutonta päiväkodissa tai perhepäivähoidossa annettua varhaiskasvatusta 20 tuntia viikossa. Perheiltä ei saa periä tältä osin muita maksuja. Ylimenevästä varhaiskasvatuksesta voidaan periä varhaiskasvatuksen asiakasmaksuista annetun lain 6 §:n mukainen maksu.
Yksityiset varhaiskasvatuspalvelujen tuottajat voivat olla kokeilussa mukana, mikäli kunta hankkii varhaiskasvatuksen ostopalveluna taikka kunnan myöntämä palvelusetelin arvo tai yksityisen hoidon tuen kuntalisän määrä mahdollistavat sen, että varhaiskasvatus on 5-vuotiaan lapsen osalta perheelle 20 tunnin osalta maksutonta.
Mikäli avustusta haetaan enemmän kuin mihin määräraha riittää, priorisoidaan kunnat seuraavien painotettujen indikaattoreiden perusteella kuitenkin siten, että kokeiluun osallistuu sijainniltaan ja väestörakenteeltaan erilaisia kuntia:
Valtionavustuksen haussa kunnan tulee ilmoittaa taustatietona:
- vuonna 2015 syntyneiden lasten lukumäärä kunnassa,
- kuinka moni näistä vuonna 2015 syntyneistä lapsistaon varhaiskasvatuspalvelujen piirissä tammikuussa 2020?
- vuonna 2015 syntyneiden osallistumisaste päiväkotitoimintaan ja perhepäivähoitoon prosentteina tammikuussa 2020,
- arvio siitä, kuinka moni uusi lapsi (vuonna 2015 syntynyt) tulisi kokeilun myötä palvelun piiriin
- varhaiskasvatuksen asiakasmaksukertymä 5-vuotiaiden (vuonna 2014 syntyneiden) osalta vuodelta 2019
- hakuajankohtana maksuttomassa (ns. nollamaksu) varhaiskasvatuksessa olevien vuonna 2015 syntyneiden lasten lukumäärä
- arvio kokeilun aiheuttamasta maksukertymän vähenemisestä
- kotihoidon tuen saajien lukumäärä (vuonna 2015 syntyneet)
- kotihoidon tuen mahdollinen kuntalisä, sen saamisen ehdot ja määrä
Kokeilukunnat osallistuvat Opetushallituksen koordinoimaan 5-vuotiaiden maksuttoman varhaiskasvatuskokeilun yhteistyöverkostoon.
Kokeilun seurantaan ja arviointiin liittyy Kansallisen koulutuksen arviointikeskuksen (Karvi) tekemä selvitys, johon kokeiluun valittavien kuntien tulee osallistua ja tuottaa tarvittavaa tietoa. Lisäksi kokeilukuntien tulee toimittaa opetus- ja kulttuuriministeriölle selvitys kokeilusta viimeistään päätöksessä mainittuun päivämäärään mennessä.
Valtionavustus maksetaan kunnille yhdessä erässä sen perusteella, miten kunta on arvioinut 5-vuotiaiden varhaiskasvatuksen maksuttomuuskokeilun aiheuttaman asiakasmaksutulojen vähenemisen. Liikaa maksettu avustus on palautettava.
2. Valtionavustuslain mukaiset yleiset edellytykset
Opetus- ja kulttuuriministeriö voi myöntää avustusta vain, jos valtionavustuslain mukaiset avustuksen myöntämisen yleiset edellytykset täyttyvät. Ministeriö ottaa yleiset edellytykset huomioon myös avustuksen määrää harkittaessa.
Valtionavustuksen myöntämisen yleisiä edellytyksiä ovat (valtionavustuslain 7 § 1 mom.):
- Tarkoitus, johon valtionavustusta haetaan, on yhteiskunnallisesti hyväksyttävä.
- Avustuksen myöntäminen on perusteltua valtionavustuksen käytölle asetettujen tavoitteiden kannalta.
- Avustuksen myöntäminen on tarpeellista, kun otetaan huomioon hakijan saama muu julkinen tuki sekä hankkeen tai toiminnan laatu ja laajuus.
- Valtionavustuksen myöntäminen vääristää vain vähän kilpailua ja markkinoiden toimintaa.
3. Esteitä avustuksen myöntämiselle
Jos hakija on saanut aiemmin avustuksia ministeriöltä, sen tulee huolehtia, että avustuspäätöksissä edellytetyt selvitykset avustusten käytöstä on tehty määräaikaan mennessä. Ministeriö hylkää hakemuksen, jos hakija on olennaisesti laiminlyönyt velvollisuuttaan antaa ministeriölle tietoja aiemmin myönnettyjen avustusten käytön valvontaa varten.
Hakemus hylätään myös, jos se saapuu määräajan jälkeen.