Avustus on tarkoitettu urheiluseurojen toiminnan jatkumisen turvaamiseen koronapandemian aiheuttamien taloudellisten vaikeuksien osalta. Avustusta voi saada koronaviruksen aiheuttamien tappioiden kattamiseen; toiminnan väliaikaisen keskeytymisen, tapahtumien peruuntumisen, siirtymisen tai uudelleenjärjestelyn aiheuttamiin kustannuksiin ja tappioihin. Avustuksen painopisteenä on lasten ja nuorten tavoitteellinen toiminta urheiluseuroissa.
Erityisavustus (2) urheiluseuroille toiminnan turvaamiseksi koronavirustilanteessa
AvustusAvustushaku urheiluseurojen toiminnan turvaamiseksi koronavirustilanteessa on päättynyt 15.2.
Hakemuksia tuli kaikkiaan n. 700 kpl, joista merkittävä osa saapui sähköpostihakemuksina. Näiden hakemusten manuaalinen käsittely hidastaa arviointi- ja päätösprosessia suunnitellusta. Avustuspäätökset pyritään tiedottamaan hakijoille huhtikuun aikana.
Avustusta voivat hakea urheiluseurat lasten ja nuorten kilpa- ja huippu-urheilutavoitteisen toiminnan turvaamiseksi koronaepidemian aikana.
Avustusta voi hakea 1.6. 2020 - 31.1.2021 aiheutuneisiin kustannuksiin.
Hakuaika alkaa 13.1.2021
Hakuaika päättyy 15.2.2021 klo 16:15
Opetus- ja kulttuuriministeriö voi käyttää avustuksiin yhteensä enintään 2 000 000 euroa.
Liikuntalaki (390 / 2015)
Valtioneuvoston asetus liikunnan edistämisestä (550 / 2015)
Valtionavustuslaki (688 / 2001)
Avustuksen tavoitteena on lievittää koronapandemian seuralle aiheuttamia taloudellisia menetyksiä. Avustuksella turvataan urheiluseurojen toimintaa sekä lasten ja nuorten tavoitteellisen kilpa- ja huippu-urheilun edellytyksiä pandemian aiheuttamana poikkeusaikana 1.6.2020-31.1.2021.
Avustusta haetaan opetus- ja kulttuuriministeriön asiointipalvelussa.
Hakeminen toteutetaan ensisijaisesti sähköisenä hakuna.
Mikäli hakijayhteisöllä ei ole suomi.fi –valtuuksia, eikä hakija ehdi saada niitä hakuajan puitteissa 15.2.2021 mennessä, voi hakemuksen jättää myös sähköpostilla liitteenä olevilla lomakkeilla. Siinä tapauksessa hakijan tulee täyttää sekä erityisavustuslomake että koronatuen hakulomake. Lisäksi sähköpostihakemukseen tarvitaan liitteeksi yhdistysrekisteriote.
Lisäksi hakijoiden tulee lähettää sähköpostihakemus ja mahdolliset liitteet yhtenäisinä, selkeästi nimettyinä PDF- tai doc-tiedostoina (ei yksittäisiä sivuja omina tiedostoina, ei kuvia) kirjaamon sähköpostiin. Sähköpostiviestin koko on max. 10 megatavua. Jos viestin koko ylittää
10 Mt, tulee asiakirjat lähettää useammassa viestissä. Hakija ei voi ladata hakemustaan ulkoiselle pilvipalvelimelle, sillä tietoturvasyistä OKM:n kirjaamo ei voi näitä asiakirjoja sieltä noutaa.
Sähköpostihakemus lähetetään osoitteella: [email protected]
Hakijan tulee huomioida, ettei hakemusta pysty lähettämään asiointipalveluun määräajan umpeutumisen jälkeen. Vastuu hakemuksen saapumisesta määräaikaan mennessä on hakijalla.
Asiointipalvelun käyttöohjeet
Asiointipalvelun käyttö edellyttää yhteisöasiakkailta Y-tunnusta, Suomi.fi-tunnistusta sekä Suomi.fi-valtuuksien käyttöä. Palveluun kirjaudutaan Digi- ja väestötietoviraston Suomi.fi-tunnistuksen kautta henkilökohtaisella pankkitunnisteella, mobiilivarmenteella tai varmennekortilla.
Hakija täyttää asiointipalvelussa olevan hakulomakkeen, liittää siihen lomakkeen yhteydessä pyydetyt liitteet ja toimittaa hakemuksen asiointipalvelun kautta ministeriölle. Ministeriö lähettää päätöksen hakijalle asiointipalveluun.
Hakija tekee asiointipalvelussa mahdolliset hakemuksen täydennykset ja päätöksen muutospyynnöt. Hakija tekee myös selvitykset asiointipalvelussa.
Asiointipalvelun käyttöohje yhteisöasiakkaille
Valtionavustusten asiointipalvelu ja ohjeet
Asiointipalveluun kirjautuminen ja valtuudet
Suomi.fi-ohjeet ja tuki
Avustukset ovat harkinnanvaraisia. Hakemusten arviointi ja keskinäinen vertailu perustuvat kokonaisarviointiin, jossa otetaan huomioon seuraavat perusteet.
1. Hakukohtaiset myöntöperusteet
Avustus on tarkoitettu yhdistysmuotoisten urheiluseurojen toiminnan jatkumisen turvaamiseen koronapandemian aiheuttamien taloudellisten vaikeuksien osalta.
Avustusta voidaan myöntää koronapandemiasta johtuvaan tarpeeseen yksilö- ja joukkuelajien urheiluseuroille, lasten ja nuorten tavoitteellisesta kilpa- ja huippu-urheilutoiminnasta aiheutuneiden tappioiden lieventämiseen.
Arvioinnissa kiinnitetään erityistä huomiota mm. seuraaviin tekijöihin:
- Urheiluseuran toiminnan laajuus, vaikuttavuus ja taso.
- Seuratoiminnan toteuttamisen ja tapahtumien aiheuttamat suorat kustannukset
- Toiminnan vähenemisen, muuttumisen tai keskeyttämisen aiheuttamat taloudelliset tappiot
- Muut toiminnan tukemiseen saadut avustukset.
2. Yleiset perusteet
Opetus- ja kulttuuriministeriö pyrkii strategiansa mukaisesti vaikuttamaan siihen, että kaikkien kyvyt ja osaaminen vahvistuvat; että yhteiskuntaa uudistetaan luovalla, tutkivalla ja vastuullisella toiminnalla; ja että merkityksellisen elämän edellytykset turvataan yhdenvertaisesti. OKM:n strategia on luettavissa verkkosivuilta.
Hakemusten arvioinnissa ja vertailussa voidaan siten katsoa eduksi, jos toiminta osaltaan edistää tasa-arvoa, yhdenvertaisuutta, osallisuutta, keskinäistä kunnioitusta ja kestävää kehitystä OKM:n strategian toimintalupauksen mukaisesti.
3. Valtionavustuslain mukaiset yleiset edellytykset
Opetus- ja kulttuuriministeriö voi myöntää avustusta vain, jos valtionavustuslain mukaiset avustuksen myöntämisen yleiset edellytykset täyttyvät. Ministeriö ottaa yleiset edellytykset huomioon myös avustuksen määrää harkittaessa.
Valtionavustuksen myöntämisen yleisiä edellytyksiä ovat (valtionavustuslain 7 § 1 mom):
- Tarkoitus, johon valtionavustusta haetaan, on yhteiskunnallisesti hyväksyttävä.
- Avustuksen myöntäminen on perusteltua valtionavustuksen käytölle asetettujen tavoitteiden kannalta.
- Avustuksen myöntäminen on tarpeellista, kun otetaan huomioon hakijan saama muu julkinen tuki sekä hankkeen tai toiminnan laatu ja laajuus.
- Valtionavustuksen myöntäminen vääristää vain vähän kilpailua ja markkinoiden toimintaa.
Jos avustus kohdistuu palkkakustannuksiin, voidaan avustus myöntää vain erityisen painavasta syystä jos avustuksen saaja on saanut rangaistuksen luvattoman ulkomaisen työvoiman käytöstä (valtionavustuslain 7 § 2 mom).
4. Esteitä avustuksen myöntämiselle
Jos hakija on saanut aiemmin avustuksia ministeriöltä, sen tulee huolehtia, että avustuspäätöksissä edellytetyt selvitykset avustusten käytöstä on tehty määräaikaan mennessä. Ministeriö hylkää hakemuksen, jos hakija on olennaisesti laiminlyönyt velvollisuuttaan antaa ministeriölle tietoja aiemmin myönnettyjen avustusten käytön valvontaa varten.
Hakemus hylätään, jos se paperisena laadittuna saapuu määräajan jälkeen.
Avustusta saa käyttää vain siihen tarkoitukseen, johon se on myönnetty.
Opetus- ja kulttuuriministeriön myöntämä avustus voi kattaa enintään avustuspäätöksessä määritellyn osuuden avustettavan toiminnan tai hankkeen toteutuneista kokonaiskustannuksista. Avustuksen hyväksyttävät kustannukset määritellään avustuspäätöksessä ja sen liitteessä.
Hyväksyttäviksi kustannuksiksi luetaan palkoista tai palkkioista kutakin palkansaajaa kohden enintään määrä, joka vastaa 80 000 euron vuosipalkkaa lakisääteisine sivukuluineen. Palkka voidaan maksaa rahapalkkana tai luontoisetuina.
Avustuksen saajan taloudenhoito ja hallinto on järjestettävä asianmukaisesti.
Avustuksen käytöstä on tehtävä selvitys viimeistään päätöksessä mainittuna päivänä.
Avustuksen saajalta edellytetään kustannuspaikkakohtaista talousraportointia, jos kyseessä on erityisavustus tai yleisavustus osaan toiminnasta.
Opetus- ja kulttuuriministeriöllä on oikeus tehdä valtionavustuksen saajan talouteen ja toimintaan kohdistuvia tarkastuksia, jotka ovat tarpeellisia valtionavustuksen maksamisessa ja käytön valvonnassa (valtionavustuslain 16 §).
Avustuksen saajan tulee selvittää, onko sillä velvollisuus noudattaa hankintalainsäädäntöä, ja ottaa tämä toiminnassaan huomioon. Myös valtioon, kuntiin tai seurakuntiin kuulumaton avustuksen saaja voi olla velvollinen kilpailuttamaan hankintansa noudattaen hankintalain mukaisia menettelyitä.
- Jos avustuksen saaja täyttää julkisoikeudellisen laitoksen tunnusmerkit (esim. rahoituksesta yli puolet on julkista rahoitusta), avustuksen saajan tulee noudattaa hankintalakia kaikissa hankinnoissaan.
- Jos avustuksen saaja saa avustusta tiettyyn hankintaan yli 50 % hankinnan arvosta, saajan on tässä hankinnassa noudatettava hankintalakia.
(Laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista 1397/2016).
Opetus- ja kulttuuriministeriö on linjannut, että avustuksen saajan tulee pyytää tarjous useammalta kuin yhdeltä toimittajalta sellaisissa tavara- ja palveluhankinnoissa, jotka alittavat kansallisen kynnysarvon mutta joiden arvo ilman arvonlisäveroa ylittää 20 000 euroa.
Avustuksen käyttöön liittyy myös muita ehtoja ja rajoituksia. Katso avustusten ehdot ja –rajoitukset kokonaisuudessaan verkkosivuilta.
Avustusten käytöstä on tehtävä selvitys viimeistään päätöksessä mainittuna päivänä. Selvitykseen sisältyy sekä talousraportointi että tuloksellisuusraportointi. Avustuksen saajalta edellytetään kustannuspaikkakohtaista talousraportointia, jos kyseessä on erityisavustus tai yleisavustus osaan toiminnasta.
Asiointipalvelussa haetuista ja myönnetyistä avustuksista selvitykset tehdään OKM:n asiointipalvelussa.
Paperilomakkeella haetuista avustuksista tehdään selvitykset ministeriölle avustussivulta linkitetyltä erillisellä selvityslomakkeella.
Lisätietoja
Ylitarkastaja Kari Niemi-Nikkola
[email protected]
p. 0295 3 30103
Asiointipalvelua koskevissa teknisissä kysymyksissä saa tukea osoitteesta: [email protected]
Katso myös opetus- ja kulttuuriministeriön opas valtionavustusten hakemisesta, käytöstä ja käytön valvonnasta