Avustusta voivat hakea järjestöt, jotka on hyväksytty avustuskelpoisiksi valtakunnallisiksi nuorisoalan järjestöiksi viimeistään 31.12.2020.
Erityisavustukset nuorisoalan järjestöille koronakriisin nuoriin kohdistuneiden vaikutusten lieventämiseen
Avustusta voivat hakea järjestöt, jotka on hyväksytty avustuskelpoisiksi valtakunnallisiksi nuorisoalan järjestöiksi viimeistään 31.12.2020.
Avustuksilla tuetaan nuorisotyön ja -toiminnan hankkeita, joiden avulla lievitetään koronaviruskriisin aiheuttamia kielteisiä vaikutuksia nuorten kasvu- ja elinoloihin, sekä vahvistetaan nuorten edellytyksiä toipua koronakriisin seurauksista. Hankkeet ovat osa nuorisolain 22 §:n mukaisesti tuettavaa nuorisotyön kehittämistoimintaa.
Hakuaika alkaa 1.3.2021 klo 10:00 ja päättyy 19.4.2021 klo 16:15
Avustuksina voidaan myöntää yhteensä enintään 917 000 euroa. Päätökset hakemuksiin pyritään tekemään kesäkuun loppuun mennessä. Hakijoille ilmoitetaan päätöksistä kirjallisesti sähköisen asiointipalvelun kautta.
Avustuksiin sovelletaan nuorisolakia (1285/2016) ja valtionavustuslakia (688/2001).
Avustuksilla tuetaan nuorisotyön ja -toiminnan hankkeita, joiden tavoitteena on lievittää koronaviruskriisin aiheuttamia kielteisiä vaikutuksia nuorten kasvu- ja elinoloihin, kuten nuorten osattomuutta ja yksinäisyyttä, sekä vahvistaa nuorten edellytyksiä toipua koronakriisin seurauksista. Nuorilla tarkoitetaan nuorisolain määritelmän mukaisesti alle 29-vuotiaita henkilöitä.
Osalla nuorista jaksaminen, mielenterveys ja sosiaaliset suhteet ovat olleet korona-ajan rajoitusten myötä koetuksella. Välttämättömät rajoitukset ovat hankaloittaneet nuorten koulunkäyntiä, opiskelua ja vapaa-ajan toimintaa. Monilla nuorilla yksinäisyys, turvattomuus ja osattomuuden tunne ovat lisääntyneet.
Erityisen kuormittavaa korona-aika on ollut niille nuorille, joiden perheillä on ollut arjenhallinnan ongelmia ja esimerkiksi toimeentulovaikeuksia jo ennen koronakriisiäkin. Koronaepidemian jälkihoidossa on tunnistettava nuoret, joiden hyvinvoinnin turvaaminen vaatii erityistä huomiota.
Avustusta haetaan opetus- ja kulttuuriministeriön asiointipalvelussa. Jos se ei ole mahdollista, ota yhteyttä avustuksesta lisätietoja antavaan virkamieheen.
Hakijan tulee huomioida, ettei hakemusta pysty lähettämään asiointipalveluun määräajan umpeutumisen jälkeen. Vastuu hakemuksen saapumisesta määräaikaan mennessä on hakijalla.
Asiointipalvelun käyttöohjeet
Asiointipalvelun käyttö edellyttää yhteisöasiakkailta Y-tunnusta, Suomi.fi-tunnistusta sekä Suomi.fi-valtuuksien käyttöä. Palveluun kirjaudutaan Digi- ja väestötietoviraston Suomi.fi-tunnistuksen kautta henkilökohtaisella pankkitunnisteella, mobiilivarmenteella tai varmennekortilla.
Hakija täyttää asiointipalvelussa olevan hakulomakkeen, liittää siihen lomakkeen yhteydessä pyydetyt liitteet ja toimittaa hakemuksen asiointipalvelun kautta ministeriölle. Ministeriö lähettää päätöksen hakijalle asiointipalveluun.
Hakija tekee asiointipalvelussa mahdolliset hakemuksen täydennykset ja päätöksen muutospyynnöt. Hakija tekee myös selvitykset asiointipalvelussa.
Avustukset ovat harkinnanvaraisia. Hakemusten arviointi ja keskinäinen vertailu perustuvat kokonaisarviointiin, jossa otetaan huomioon seuraavat perusteet:
1. Hakukohtaiset myöntöperusteet
Erityisavustusta voidaan myöntää valtakunnallisten nuorisoalan järjestöjen hankkeisiin, joissa tuetaan nuoria koronavirustilanteessa ja siitä toipumisessa. Hankkeiden vaikutusten on kohdistuva välittömästi nuoriin, eikä avustuksilla tueta hankkeita, joiden tavoitteena on yksinomaan kehittää malleja nuorisotyöhön tai tutkia koronavirustilanteen nuoriin kohdistuvia vaikutuksia.
Hankkeiden kohderyhminä on pääosin oltava nuoret, joiden hyvinvoinnin turvaaminen vaatii erityistä huomiota. Tällaisia ryhmiä saattaisivat olla esimerkiksi:
- nuoret, joiden perheiden arjenhallintaa kriisi on heikentänyt muita enemmän;
- kodin ulkopuolelle sijoitetut nuoret;
- nuoret, joilla on mielenterveys- tai päihdeongelmia, tai jotka kokevat perheväkivaltaa;
- vammaiset ja pitkäaikaissairaat nuoret; ja
- seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluvat nuoret
Avustettavien hankkeiden tulee olla nuorisotyötä tai –toimintaa. Avustuksia voidaan myöntää esimerkiksi hankkeille, joissa jalkautuvan nuorisotyön tai sosiaalisen median kautta tavoitetaan hankkeen kohderyhmään kuuluvat nuoret. Hankkeissa voidaan järjestää tai tarjota nuorille merkityksellistä vapaa-ajan toimintaa, joka vahvistaa nuoren edellytyksiä arjenhallintaan. Hankkeissa voidaan myös tukea nuorten pääsyä heidän tarvitsemiensa palveluiden piiriin.
Hankkeiden toteuttajina ovat valtionapukelpoiset valtakunnalliset nuorisoalan järjestöt, mutta ne voivat hankkeen luonteesta riippuen toimia hanketta toteuttaessaan monialaisessa yhteistyössä mm. viranomaisten ja muiden nuorten palveluita tuottavien tahojen kanssa.
Avustukset myönnetään pääsääntöisesti 50 000 – 300 000 euron suuruisina. Valtionavustuksella voidaan tarvittaessa kattaa kaikki hankkeesta aiheutuvat valtionapukelpoiset kulut.
Hakemuksia arvioidaan seuraavin perustein:
1) Miten tarkasti hankkeen toimenpiteet liittyvät nuorten tukemiseen koronavirustilanteessa?
2) Miten selkeästi hankkeen kohderyhmät on määritelty ja miten hyvin hankeen kohderyhmien valinta vastaa avustamisen tavoitteita ja myöntöperusteita? Miten uskottava suunnitelma kohderyhmien tavoittamiseksi on?
3) Kuinka merkittävä hankkeen odotettavissa oleva vaikutus kohderyhmään on?
4) Miten hyvin hankkeessa hyödynnetään nuorisotyön ja –toiminnan menetelmiä?
5) Miten toteutuskelpoinen ja konkreettinen hankkeen toteutussuunnitelma on?
6) Miten oikeasuhtainen haettava avustus on hankkeen odotettavissa oleviin tuloksiin nähden?
2. Yleiset perusteet
Opetus- ja kulttuuriministeriö pyrkii strategiansa mukaisesti vaikuttamaan siihen, että kaikkien kyvyt ja osaaminen vahvistuvat; että yhteiskuntaa uudistetaan luovalla, tutkivalla ja vastuullisella toiminnalla; ja että merkityksellisen elämän edellytykset turvataan yhdenvertaisesti. OKM:n strategia on luettavissa verkkosivuilta: https://minedu.fi/julkaisu?pubid=URN:ISBN:978-952-263-628-7
Hakemusten arvioinnissa ja vertailussa voidaan siten katsoa eduksi, jos toiminta tai hanke osaltaan edistää tasa-arvoa, yhdenvertaisuutta, osallisuutta, keskinäistä kunnioitusta ja kestävää kehitystä OKM:n strategian toimintalupauksen mukaisesti.
3. Valtionavustuslain mukaiset yleiset edellytykset
Opetus- ja kulttuuriministeriö voi myöntää avustusta vain, jos valtionavustuslain mukaiset avustuksen myöntämisen yleiset edellytykset täyttyvät. Ministeriö ottaa yleiset edellytykset huomioon myös avustuksen määrää harkittaessa.
Valtionavustuksen myöntämisen yleisiä edellytyksiä ovat (valtionavustuslain 7 § 1 mom):
• Tarkoitus, johon valtionavustusta haetaan, on yhteiskunnallisesti hyväksyttävä.
• Avustuksen myöntäminen on perusteltua valtionavustuksen käytölle asetettujen tavoitteiden kannalta.
• Avustuksen myöntäminen on tarpeellista, kun otetaan huomioon hakijan saama muu julkinen tuki sekä hankkeen tai toiminnan laatu ja laajuus.
• Valtionavustuksen myöntäminen vääristää vain vähän kilpailua ja markkinoiden toimintaa.
Jos avustus kohdistuu palkkakustannuksiin, voidaan avustus myöntää vain erityisen painavasta syystä jos avustuksen saaja on saanut rangaistuksen luvattoman ulkomaisen työvoiman käytöstä (valtionavustuslain 7 § 2 mom).
4. Esteitä avustuksen myöntämiselle
Jos hakija on saanut aiemmin avustuksia ministeriöltä, sen tulee huolehtia, että avustuspäätöksissä edellytetyt selvitykset avustusten käytöstä on tehty määräaikaan mennessä. Ministeriö hylkää hakemuksen, jos hakija on olennaisesti laiminlyönyt velvollisuuttaan antaa ministeriölle tietoja aiemmin myönnettyjen avustusten käytön valvontaa varten.
Hakemus hylätään, jos se paperisena laadittuna saapuu määräajan jälkeen.
Avustusta saa käyttää vain siihen tarkoitukseen, johon se on myönnetty.
Opetus- ja kulttuuriministeriön myöntämä avustus voi kattaa enintään avustuspäätöksessä määritellyn osuuden avustettavan toiminnan tai hankkeen toteutuneista kokonaiskustannuksista. Avustuksen hyväksyttävät kustannukset määritellään avustuspäätöksessä ja sen liitteessä.
Hyväksyttäviksi kustannuksiksi luetaan palkoista tai palkkioista kutakin palkansaajaa kohden enintään määrä, joka vastaa 80 000 euron vuosipalkkaa lakisääteisine sivukuluineen. Palkka voidaan maksaa rahapalkkana tai luontoisetuina.
Avustuksen saajan taloudenhoito ja hallinto on järjestettävä asianmukaisesti.
Avustuksen käytöstä on tehtävä selvitys viimeistään päätöksessä mainittuna päivänä.
Avustuksen saajalta edellytetään kustannuspaikkakohtaista talousraportointia, jos kyseessä on erityisavustus tai yleisavustus osaan toiminnasta.
Opetus- ja kulttuuriministeriöllä on oikeus tehdä valtionavustuksen saajan talouteen ja toimintaan kohdistuvia tarkastuksia, jotka ovat tarpeellisia valtionavustuksen maksamisessa ja käytön valvonnassa (valtionavustuslain 16 §).
Avustuksen saajan tulee selvittää, onko sillä velvollisuus noudattaa hankintalainsäädäntöä, ja ottaa tämä toiminnassaan huomioon. Myös valtioon, kuntiin tai seurakuntiin kuulumaton avustuksen saaja voi olla velvollinen kilpailuttamaan hankintansa noudattaen hankintalain mukaisia menettelyitä.
- Jos avustuksen saaja täyttää julkisoikeudellisen laitoksen tunnusmerkit (esim. rahoituksesta yli puolet on julkista rahoitusta), avustuksen saajan tulee noudattaa hankintalakia kaikissa hankinnoissaan.
- Jos avustuksen saaja saa avustusta tiettyyn hankintaan yli 50 % hankinnan arvosta, saajan on tässä hankinnassa noudatettava hankintalakia.
(Laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista 1397/2016).
Opetus- ja kulttuuriministeriö on linjannut, että avustuksen saajan tulee pyytää tarjous useammalta kuin yhdeltä toimittajalta sellaisissa tavara- ja palveluhankinnoissa, jotka alittavat kansallisen kynnysarvon mutta joiden arvo ilman arvonlisäveroa ylittää 20 000 euroa.
Avustuksen käyttöön liittyy myös muita ehtoja ja rajoituksia. Katso avustusten ehdot ja rajoitukset kokonaisuudessaan.
Avustusten käytöstä on tehtävä selvitys viimeistään päätöksessä mainittuna päivänä. Selvitykseen sisältyy sekä talousraportointi että tuloksellisuusraportointi. Avustuksen saajalta edellytetään kustannuspaikkakohtaista talousraportointia, jos kyseessä on erityisavustus tai yleisavustus osaan toiminnasta.
Asiointipalvelussa haetuista ja myönnetyistä avustuksista selvitykset tehdään OKM:n asiointipalvelussa.
Paperilomakkeella haetuista avustuksista tehdään selvitykset ministeriölle avustussivulta linkitetyllä erillisellä selvityslomakkeella.
Haussa nyt
Hakuaika vuodelle 2021
1.3.2021 10:00 - 19.4.2021 16:15Myönnetyt avustukset
Yleisavustukset valtakunnallisille nuorisoalan järjestöille 2021_.pdfLisätietoja
Mikko Cortés Téllez, 0295 330 080, [email protected]
Emma Taipale, [email protected]
Viivi Pekkonen, 0295 330 192, [email protected]
Asiointipalvelua koskevissa teknisissä kysymyksissä saa tukea osoitteesta: [email protected]
Katso myös opetus- ja kulttuuriministeriön opas valtionavustusten hakemisesta, käytöstä ja käytön valvonnasta: http://minedu.fi/avustukset