PISA-tutkimus ja tulokset 2012

PISA 2012 -tutkimuksen pääpaino oli matematiikan osaamisessa. Matematiikka oli edellisen kerran pääalueena vuoden 2003 PISA -tutkimuksessa.

 

Pääaihealueiden uusi arviointikierros mahdollistaa luotettavien ja laajojen seuranta-analyysien tekemisen. Myös lukutaitoa ja luonnontieteiden osaamista tutkitaan, mutta matematiikkaa suppeammalla mittaristolla.

Uusimaat tulokset osoittivat, että suomalaisnuorten matematiikan osaaminen on laskenut merkittävästi vuoden 2003 tasosta. Myös lukutaito ja luonnontieteiden osaaminen on heikentynyt.

Tutkimuksen toteutti Suomessa Jyväskylän yliopiston koulutuksen tutkimuslaitos. Vuoden 2012 tutkimukseen osallistui 65 maata/aluetta, joista 34 oli OECD-maita. Tulokset julkistettiin 3.12.2013.

Suomen tulokset: Pisteet OECD-maat  Kaikki osallistujat
Matematiikan osaaminen 519 6. 12.
Lukutaito 524 3. 6.
Luonnontieteiden osaaminen 545 2. 5.
Ongelmanratkaisu 523 4. 9.

 

Lisätietoja

Tommi Karjalainen, opetusneuvos 
opetus- ja kulttuuriministeriö, Varhaiskasvatuksen, perusopetuksen ja vapaan sivistystyön osasto ( VAPOS ), Strategiaryhmä Puhelin:0295330140   Sähköpostiosoite:


Eeva-Riitta Pirhonen, ylijohtaja 
opetus- ja kulttuuriministeriö, Varhaiskasvatuksen, perusopetuksen ja vapaan sivistystyön osasto ( VAPOS ) Puhelin:0295330258   Sähköpostiosoite:

Arto Ahonen, yliopistotutkija, PISAn kansallinen koordinaattori (Koulutuksen tutkimuslaitos  / Jyväskylän yliopisto), 040 839 4209, [email protected]

Jenna Hiltunen, projektitutkija (Jyväskylän yliopisto), 040 805 4273

Mari-Pauliina Vainikainen, tutkimuskoordinaattori (Koulutuksen arviointikeskus / Helsingin yliopisto), 050 318 2188