FI SV

Erityisavustus tekijänoikeusjärjestelmän toimivuutta digitaalisessa ympäristössä edistäviin tiedotus-, koulutus- tai selvityshankkeisiin

Avustus on tarkoitettu hankkeisiin, joissa edistetään tekijänoikeuslainsäädännön ja –järjestelmän yleistä toimivuutta sekä parannetaan tekijänoikeuksia ja tekijänoikeusjärjestelmää koskevaa tiedotusta ja koulutusta digitaalisessa ympäristössä.

Hankkeiden toteuttajien tulee olla valtakunnallisia järjestöjä, yhteisöjä tai niiden yhteenliittymiä. Avustusta ei myönnetä yksityishenkilöille. Hakijan on oltava oikeuskelpoinen. Hakijalla tulee olla riittävä osaaminen ja kokemus tekijänoikeusjärjestelmän valtakunnallisesta kehittämisestä sekä riittävät omat taloudelliset ja muut edellytykset hankkeen toteuttamiseksi.

Hakuaika alkaa 6.3.2018 ja päättyy 10.4.2018 klo 16.15

Avustuksiin voidaan käyttää yhteensä noin 300 000 euroa. Päätökset pyritään tekemään kesäkuussa 2018. Hakijoille ilmoitetaan päätöksestä kirjallisesti.

Avustukseen sovelletaan seuraavia säädöksiä: Valtionavustuslaki (688/2001).

Mihin ja kenelle avustus on tarkoitettu?

Vuonna 2018 tekijänoikeusjärjestelmän kehittämisavustukset kohdistetaan aiempaa selvemmin hallituksen ja opetus- ja kulttuuriministeriön tavoitteita tukeviin hankkeisiin. Avustuksia myönnetään erityisesti digitalisoitumisesta johtuvien tekijänoikeuskysymysten ratkaisemiseen.

Avustuksella voidaan tukea, kuten aiemminkin, tekijänoikeuden tiedotusta ja koulutusta, sekä vuosittaista Aineettomien oikeuksien päivän ohjelmaa sekä tiedotus- ja koulutusmateriaalien valmistamista. Eduksi lasketaan, että tiedotus ja koulutus koskevat ilmoituksessa painotettuja kysymyksiä. Avustuksia ei myönnetä hankkeisiin tai toimintoihin, joita hakija toteuttaisi myös ilman avustusta. Toistuviin hankkeisiin on mahdollista myöntää avustusta pääsääntöisesti enintään kolme kertaa.

Erityisavustus on tarkoitettu teemaltaan ja kestoltaan rajattuihin hankkeisiin tai hankkeen aloituskustannuksiin ja käynnistämiseen. Tarkoituksena ei ole, että vuosittain haettavista erityisavustuksista tulee hankkeen tai toiminnan pysyvä rahoitusmuoto. Pidempikestoisille hankkeille rahoitusta voidaan myöntää 24 kuukaudeksi.

Avustuksen tavoite

Myönnettävillä avustuksilla edistetään tiedotus-, koulutus- tai selvityshankkeita, jotka tukevat tekijänoikeusjärjestelmän toimivuutta digitaalisessa ympäristössä, seuraavasti:

  • uusien digitaalisten palveluiden (ml. virtuaalinen ja lisätty todellisuus) kehittämiseen liittyvien tekijänoikeuskysymysten selvittäminen ja ratkaiseminen;
  • sopimuslisenssijärjestelmän toimivuuden edistäminen aineistojen rajat ylittävässä digitaalisessa käytössä;
  • teoksia ja niiden tekijöitä ja muita oikeudenhaltijoita koskevan metadatan laadun kehittäminen (eri teoslajit huomioon ottaen) ja parhaiden käytäntöjen muodostaminen tiedon merkitsemiselle teoksia julkaistaessa ml. vapaan käytön mahdollistamat merkinnät (CC-lisenssit, suoja-ajan päättyminen, public domain);
  • tekijänoikeuslainsäädännön ja tekijänoikeuteen liittyvän sopimustoiminnan osaamisen lisääminen taiteen ja kulttuurin eri alojen koulutusohjelmissa (erityinen huomio käytännön taitojen hankkimisessa ja ylläpitämisessä);
  • kokeilujen tarjoaminen, jossa keskitytään usean sektorin yhteistyöllä nykyisten palveluiden kehittämiseen ja uusien palveluiden luomiseen.

Hakija voi toteuttaa tavoitteita esimerkiksi tiedotuksella, tutkimuksella, julkaisutoiminnalla, tapahtumien järjestämisellä sekä kansallisella ja kansainvälisellä yhteistyöllä.

Miten avustusta haetaan?

Avustusta haetaan opetus- ja kulttuuriministeriön sähköisessä asiointipalvelussa. Jos se ei ole mahdollista, ota yhteyttä avustuksesta lisätietoja antavaan virkamieheen.

Hakemuksen tulee olla perillä viimeistään hakuajan päättymispäivänä klo 16:15 mennessä. Hakemus hylätään, jos se saapuu opetus- ja kulttuuriministeriöön määräajan jälkeen.

Asiointipalvelun käyttöohjeet

Palvelun käyttämiseen tarvitaan Verohallinnon tarjoama maksuton Katso -tunniste.  Hakija täyttää asiointipalvelussa olevan hakulomakkeen, liittää siihen lomakkeen yhteydessä pyydetyt liitteet ja toimittaa hakemuksen asiointipalvelun kautta ministeriölle. Ministeriö lähettää päätöksen hakijalle asiointipalveluun.

Hakija tekee asiointipalvelussa mahdolliset hakemuksen täydennykset ja päätöksen muutospyynnöt. Hakija tekee myös selvitykset asiointipalvelussa.

Katso-tunnisteen voi hankkia osoitteessa http://www.vero.fi/katso

Millä perusteilla hakemuksia arvioidaan?

Avustukset ovat harkinnanvaraisia. Hakemusten arviointi ja keskinäinen vertailu perustuvat kokonaisarviointiin, jossa otetaan huomioon seuraavat perusteet:

1. Hakukohtaiset myöntöperusteet

Avustuksen myöntäminen edellyttää, että tuettavat hankkeet edistävät avustusilmoituksessa lueteltuja avustuksen tavoitteita. Avustuksilla tuetaan ensisijaisesti toimialan digitalisoitumisesta johtuvien tekijänoikeudellisten kysymysten ratkaisemista.

Keskeisiä arviointikriteerejä ovat myös hankkeiden

  • tarpeellisuus
  • vaikuttavuus ja
  • tulosten jatkohyödynnettävyys tekijänoikeusjärjestelmän kehittämisessä.

Hankkeen tulee lisäksi aina olla valtakunnallinen, kansainvälinen tai muutoin luonteeltaan merkittävä.

Hakemuksia arvioitaessa on eduksi, jos hakija tekee hankkeessa yhteistyötä muiden toimijoiden, kuten kolmannen sektorin toimijoiden, julkisen sektorin tai yksityisen sektorin toimijoiden kanssa.

Hakemuksia arvioidaan hankkeessa asetetun tavoitteen ja haettavan rahoituksen keskinäisen suhteen perusteella. Hakemuksesta on käytävä ilmi, miltä osin hankkeen päätavoite on mahdollista toteuttaa pienemmällä, kuin haetulla avustusmäärällä.

Hakijan ja sen taustayhteisöjen taloudellinen tilanne tulee olla vakaalla pohjalla. Opetus- ja kulttuuriministeriön avustusta voidaan myöntää korkeintaan 90 %:lle hankkeen hyväksyttävistä kustannuksista. Omarahoitus katsotaan eduksi hakemuksia arvioitaessa. Avustuksia ei yleensä myönnetä laitehankintoihin tai ostopalveluihin. Avustuksia voidaan myöntää hankkeelle välttämättömiin ostopalveluihin, ja tällaiset käyttötarkoitukset tulee erityisesti perustella hakemuksessa. Avustusta ei lähtökohtaisesti saa siirtää käytettäväksi toiselle toimijalle.

2. Yleiset perusteet

Hakemusten arvioinnissa ja vertailussa voidaan katsoa eduksi, jos toiminta tai hanke edistää yhtä tai useampaa seuraavista yleisistä tavoitteista, jotka perustuvat ministeriön hyväksymiin strategioihin tai sitoumuksiin:

3. Valtionavustuslain mukaiset yleiset edellytykset

Opetus- ja kulttuuriministeriö voi myöntää avustusta vain, jos valtionavustuslain mukaiset avustuksen myöntämisen yleiset edellytykset täyttyvät. Ministeriö ottaa yleiset edellytykset huomioon myös avustuksen määrää harkittaessa.

Valtionavustuksen myöntämisen yleisiä edellytyksiä ovat (valtionavustuslain 7 § 1 mom.):

  • Tarkoitus, johon valtionavustusta haetaan, on yhteiskunnallisesti hyväksyttävä.
  • Avustuksen myöntäminen on perusteltua valtionavustuksen käytölle asetettujen tavoitteiden kannalta.
  • Avustuksen myöntäminen on tarpeellista, kun otetaan huomioon hakijan saama muu julkinen tuki sekä hankkeen tai toiminnan laatu ja laajuus.
  • Valtionavustuksen myöntäminen vääristää vain vähän kilpailua ja markkinoiden toimintaa.

4. Esteitä avustuksen myöntämiselle

Jos hakija on saanut aiemmin avustuksia ministeriöltä, sen tulee huolehtia, että avustuspäätöksissä edellytetyt selvitykset avustusten käytöstä on tehty määräaikaan mennessä. Ministeriö hylkää hakemuksen, jos hakija on olennaisesti laiminlyönyt velvollisuuttaan antaa ministeriölle tietoja aiemmin myönnettyjen avustusten käytön valvontaa varten.

Hakemus hylätään myös, jos se saapuu määräajan jälkeen.

Millaisia ehtoja avustusten käyttöön liittyy?

Avustusta saa käyttää vain siihen tarkoitukseen, johon se on myönnetty.

Opetus- ja kulttuuriministeriön myöntämä avustus voi kattaa enintään avustuspäätöksessä määritellyn osuuden avustettavan toiminnan tai hankkeen hyväksyttävistä kustannuksista. Avustus ei myöskään yhdessä muiden julkisten tukien kanssa saa ylittää hyväksyttävien kustannusten määrää. Hyväksyttävät kustannukset määritellään avustuspäätöksessä ja sen liitteissä.

Hyväksyttäviksi kustannuksiksi luetaan palkoista tai palkkioista kutakin palkansaajaa kohden enintään määrä, joka vastaa 80 000 euron vuosipalkkaa lakisääteisine sivukuluineen. Palkka voidaan maksaa rahapalkkana tai luontoisetuina.

Avustuksen saajan taloudenhoito ja hallinto on järjestettävä asianmukaisesti.

Avustuksen käytöstä on tehtävä selvitys viimeistään päätöksessä mainittuna päivänä.

Avustuksen saajalta edellytetään kustannuspaikkakohtaista talousraportointia, jos kyseessä on erityisavustus tai yleisavustus osaan toiminnasta.

Opetus- ja kulttuuriministeriöllä on oikeus tehdä valtionavustuksen saajan talouteen ja toimintaan kohdistuvia tarkastuksia, jotka ovat tarpeellisia valtionavustuksen maksamisessa ja käytön valvonnassa (valtionavustuslain 16 §).

Avustuksen saajan tulee selvittää, onko sillä velvollisuus noudattaa hankintalainsäädäntöä, ja ottaa tämä toiminnassaan huomioon. Myös valtioon, kuntiin tai seurakuntiin kuulumaton avustuksen saaja voi olla velvollinen kilpailuttamaan hankintansa noudattaen hankintalain mukaisia menettelyitä.

  • Jos avustuksen saaja täyttää julkisoikeudellisen laitoksen tunnusmerkit (esim. rahoituksesta yli puolet on julkista rahoitusta), avustuksen saajan tulee noudattaa hankintalakia kaikissa hankinnoissaan.
  • Jos avustuksen saaja saa avustusta tiettyyn hankintaan yli 50 % hankinnan arvosta, saajan on tässä hankinnassa noudatettava hankintalakia.
    (Laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista 1397/2016).

Opetus- ja kulttuuriministeriö on linjannut, että avustuksen saajan tulee pyytää tarjous useammalta kuin yhdeltä toimittajalta sellaisissa tavara- ja palveluhankinnoissa, jotka alittavat kansallisen kynnysarvon mutta joiden arvo ilman arvonlisäveroa ylittää 7 000 euroa.

 

Miten tuloksista ja avustuksen käytöstä raportoidaan?

Avustusten käytöstä on tehtävä selvitys viimeistään päätöksessä mainittuna päivänä. Selvitykseen sisältyy sekä talousraportointi että tuloksellisuusraportointi. Avustuksen saajalta edellytetään kustannuspaikkakohtaista talousraportointia, jos kyseessä on erityisavustus tai yleisavustus osaan toiminnasta.

Sähköisessä asiointipalvelussa haetuista ja myönnetyistä avustuksista selvitykset tehdään OKM:n asiointipalvelussa.

Paperilomakkeella haetuista avustuksista tehdään selvitykset ministeriölle erillisellä lomakkeella.

Myönnetyt avustukset

 2017 | 2016 | 2015

Tekijänoikeus

Lisätietoja

Hallitusneuvos Anna Vuopala, puh. 02953 30331; etunimi.sukunimi@minedu.fi

Katso myös opetus- ja kulttuuriministeriön opas valtionavustusten hakemisesta, käytöstä ja käytön valvonnasta: http://minedu.fi/avustukset