Valtionavustusten asiointipalvelu ja ohjeet

Opetus- ja kulttuuriministeriön valtionavustusten hakemiseen ja selvittämiseen käytetään ensisijaisesti verkkoasiointiin tarkoitettua asiointipalvelua. Hakuilmoituksissa kerrotaan, voiko avustusta hakea asiointipalvelussa.

Asiointipalvelussa voit

  • täyttää ja lähettää hakemuksen
  • täydentää hakemusta
  • vastaanottaa päätöksen
  • hakea muutosta päätökseen
  • tehdä selvityksen

Asiointipalveluun kirjautuminen

Yritykset ja yhteisöt tarvitsevat asiointipalvelun käyttöä varten Y-tunnuksen ja Katso-tunnisteen, jolla organisaatioiden edustajat kirjautuvat asiointipalveluun.

Katso-tunnisteella varmistetaan, että henkilöllä on oikeus edustaa yhteisöä valtionavustusasioissa. Hänellä on myös oltava Katso-tunnisteeseen liitetty tarvittava rooli (pääkäyttäjä, nimenkirjoittaja tai valmistelija).

Yksityshenkilö tarvitsee kirjautumiseen joko henkilökohtaisen suomalaisen verkkopankkitunnuksen, mobiilivarmenteen tai sähköisen henkilökortin. Kirjautumisessa hyödynnetään Suomi.fi-tunnistusta.

Asiointipalvelu toimii parhaiten seuraavilla selainversioilla:

  • Internet Explorer (IE), versiot 10-11
  • Mozilla Firefox (FF), versio 17 tai uudempi
  • Mac Safari, versio 7 tai uudempi.

 

Asiointipalvelun käyttö

Tutustu huolellisesti ministeriön verkkosivuilla julkaistuun hakuilmoitukseen ja siihen linkitettyihin ohjeisiin ja aineistoihin.

Tee hakemus asiointipalvelussa hakuaikana. Palvelussa on valittavana vain meneillään olevat haut. Avustusta ei voi hakea ilmoitetun hakuajan päätyttyä.

Kirjaudu palveluun ja täytä hakulomake huolellisesti. Lisää pyydetyt liitetiedostot. Lähetä hakemus liitteineen asiointipalvelussa. Hakemusta ei tarvitse tehdä alusta loppuun kerralla: se on aluksi luonnos ja täydennettävissä lähettämishetkeen saakka.

Keskeneräiset ja lähetetyt hakemuksesi sekä aikanaan niiden päätökset ovat nähtävissä asiointipalvelussa. Voit hakea palvelun kautta myös muutosta päätökseen ja tehdä selvityksen avustuksen käytöstä.

 

Haku paperilomakkeella

 

Valtionavustusta voi hakea myös paperilomakkeella.

Hakulomakkeet ja hakemiseen liittyvät lisätiedot löytyvät ministeriön verkkosivuilta kunkin avustuksen yhteydestä. Tulostettavat lomakkeet ovat pääasiassa doc- ja pdf-tiedostoina.

Hakemuksen tulee olla opetus- ja kulttuuriministeriön kirjaamossa viimeistään hakuajan viimeisenä päivänä klo 16.15. Vastuu hakemuksen perille saapumisesta on lähettäjällä. Hakemuksen lähettämistä sähköpostilla ei suositella, sillä hakemuksen liitteet voivat hävitä sähköpostissa.


Käyntiosoite: Ritarikatu 2 B, 00170 Helsinki
Aukioloajat: ma–pe klo 7.30–16.15
Postiosoite: Opetus- ja kulttuuriministeriö, PL 29, 00023 Valtioneuvosto

 

 

Muualla verkossa

Opetus- ja kulttuuriministeriön asiointipalvelu (yhteisö)

Opetus- ja kulttuuriministeriön asiointipalvelu (henkilö)

Palvelun käyttöön liittyvissä kysymyksissä auttaa: asiointi-okm@minedu.fi